Hestra Gloves är handsktillverkaren som satt en hel ort på kartan. Idag har de närvaro i över 40 länder, men design och utveckling av företagets välkända handskar sker än idag i småländska Hestra. Vd Anton Magnusson menar dock att det finns hinder som riskerar att försvåra företagets fortsatta exportplaner.
I hjärtat av Småland ligger orten Hestra och här har familjeföretaget med samma namn huserat sedan starten 1936. Idag drivs företaget av tredje och fjärde generationen, och hösten 2019 tog Anton Magnusson över som vd från farbror Svante. Anton, som själv är född och uppvuxen i Hestra, har tidigare ansvarat för företagets etablering av verksamhet och nya fabriker i Ungern och Vietnam. Han och kusinen Niklas Magnusson är dessutom de enda utbildade handskmakarna i Sverige. För honom var det tidigt ganska självklart att han skulle fortsätta att arbeta med familjens företag.
– Det har aldrig varit något påtvingat, det är väldigt roligt att få jobba med produkter man älskar och kan bära själv, säger Anton Magnusson, vd Hestra Gloves.
De första åren som vd har kantats av flera stora utmaningar med global pandemi, handelskrig mellan Kina och USA, samt krig i Europa. Men trots en osäker omvärld har Hestra haft en betydande tillväxt. För att öka motståndskraften mot yttre faktorer ytterligare har Hestra fokuserat på att stärka upp produktionen i de egna fabrikerna i Vietnam, Kambodja och Ungern.
– De senaste åren har vi lagt mycket tid och pengar på att bygga upp och stärka vår värdekedja. Nu när vi ser en mer protektionistisk värd med stora handelshinder mellan exempelvis Kina och USA så blir det ännu viktigare för oss. Utmaningar kopplat till internationell handel får stora konsekvenser för oss, säger Anton Magnusson.
Valet att behålla tillverkningen inom företaget menar Anton Magnusson varit självklart, trots att det inte är så vanligt inom branschen i övrigt.
– Det är nog en del av ”Gnosjöandan”, för oss är det ingen konstigt. Vi vill vara ledande inom vårt gebit, och det är svårt att vara unika och bygga upp kunskap om man inte är egen. Min farfar samt pappa och farbror växte också upp i ett Europa där det fanns många handelshinder. Det har format vårt företag, vi vill säkra upp våra handelsvägar.
Givet utmaningarna som kommer med internationell handel och logistik, betonar Anton Magnusson betydelsen av frihandel och EU:s inre marknad för företagets fortsatta framgång. Hestra har idag närvaro i över 40 länder, och USA har vuxit fram som Hestras största marknad, följt av den europeiska marknaden.
– Frihandel gör det betydligt lättare att sköta export inom EU, det är mycket svårare i länder som Norge, Storbritannien och Schweiz. I Schweiz har vi exempelvis ingen e-handel ännu på grund av att det är för krångligt med logistik och att få det kostnadseffektivt att bedriva e-handel där, det är nästan samma i Storbritannien.
Anton lyfter även fram utmaningarna med kompetensförsörjning och infrastruktur som kritiska för företagets fortsatta tillväxt. Att locka rätt kompetens till Hestra, som ligger en bit ifrån större städer, är en utmaning som kräver kreativa lösningar, såsom bättre infrastruktur och pendelmöjligheter.
– Kompetensförsörjning är en av våra viktigaste frågor. Det är svårt att få rätt kompetens att vilja komma hit och arbeta. Vi behöver få till bättre infrastruktur för att det ska bli lättare att pendla.
På frågan om vad politiken kan göra för att skapa bättre förutsättningar för Hestras möjligheter att fortsätta expandera och exportera sina handskar till fler marknader är svaret tydligt.
– För oss handlar det om kompetens, bättre infrastruktur samt fortsatt frihandel för att underlätta export till våra mest närliggande marknader. Vi måste också få till bättre förbindelser med Kina och Kambodja. Det funkar bra i Vietnam idag, men vi är oroliga för hur det kommer se ut framåt. Fortsatt goda handelsförbindelser är väldigt avgörande för att vi ska kunna satsa mer på export.
När vi blickar framåt ser Anton en fortsatt ljus framtid för Hestra. Målet är inställt på ytterligare expansion, särskilt inom USA och Europa. Utöver det är planen att fortsätta göra just det som gjort företaget så framgångsrikt.
– Vi kommer fortsätta på samma spår, inte krångla till det, utan fortsätta göra handskar. Vi kommer också satsa mer på export, USA är vår största marknad idag och vi vill växa mer inom Europa och alpregionen. Vi ska också förbli familjeägt med huvudkontor i Hestra. Att vi är lokala men samtidigt har närvaro i många länder är det som gör oss ganska unika, avslutar Anton Magnusson.
Internationalisering och handelsfrämjande