Avskaffa flygskatten – den vingklipper svensk konkurrenskraft och dess miljöskäl flyger inte
Regeringen har remitterat förslag om att halvera flygskatten från den 1 januari 2025. Svenskt Näringsliv har lämnat remissvar och välkomnar förslaget men vidhåller att skatten aldrig borde ha införts och därför bör avskaffas.
Skatten är en dysfunktionellt utformad miljöskatt, ett slag i luften, som inte ger incitament till ökad energieffektivitet eller minskad användning av fossila bränslen då skatten inte beaktar flygplanens skillnader i miljöpåverkan avseende utsläpp. Skatter som införts med miljöargument måste vara ändamålsenliga och ha avsedd styreffekt. Mot bakgrund av detta är det viktigt att regeringen, i syfte att upprätta tilltron till miljöskatter, rensar i styrmedelsfloran och avskaffar skatter som har införts med miljöargument men som har begränsad effekt eller helt saknar miljöstyrning. Flygskatten är exempel på en fiskal skatt som införts med miljömotiv och som bör avskaffas snarast på grund av bristande funktionalitet och miljöstyrning samt att EU nu beslutat om verkningsfulla åtgärder i form utsläppshandel och inblandning av hållbara flygbränslen.
Svenskt Näringsliv delar analysen i regeringens förslag att flygskatten, utöver sin bristande funktion som miljöstyrmedel, är negativ för det svenska flygets konkurrenskraft. Mot bakgrund av detta är det anmärkningsvärt att det bedöms som lämpligare att sänka skatten som införts som en miljöskatt, jämfört med att avskaffa skatten, med hänvisning till de skatteintäkter som flygskatten ger.
Att ta steget fullt ut och avskaffa flygskatten skulle ytterligare stärka konkurrenskraften för svenska flygplatser och flygföretag, samt bidra till förbättrad tillgänglighet vilket är viktigt för näringslivet. Vidare skulle ett avskaffande innebära att den administrativa bördan minskar för såväl berörda företag som myndigheter.
Det är dags att visa politisk handlingskraft och avskaffa flygskatten, en skatt som vingklipper svensk konkurrenskraft och som införts med miljöskäl som inte flyger.
Europeiskt förhandsbesked
I Sverige har möjligheten att få ett bindande förhandsbesked i skattefrågor funnits sedan 1951. Med hänsyn till skattelagstiftningens komplexitet och betydelse för bland annat investeringsbeslut är förhandsbeskeden viktiga för att trygga rättssäkerhet och en snabb och effektiv utveckling av praxis. ...
EFRAG klar med översynen av ESRS
I månadsskiftet överlämnade EFRAG sitt slutliga förslag på reviderade ESRS-standarder till Kommissionen. Översynen av ESRS är en del av Omnibuspaketet och de regelförenklingar som behövs för att minska regelbördan för företagen och därigenom förbättra EU:s konkurrenskraft. EFRAGs förslag innebär att...
Kraftigt motstånd i Schweiz mot arvsskatt på ”superrika”

I söndags hölls folkomröstning i Schweiz om att införa en arvsskatt på 50 procent på arv och gåvor över 50 miljoner CHF och där intäkterna skulle gå till att lösa klimatkrisen och därmed ”nödvändig samhällsombyggnad”. Hela 79 procent röstade mot förslaget som drivits fram till en folkomröstning av u...
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
