Förslag om överindexering av elektronikskatten och avfallsförbränningskatten stoppas
Riksdagen har sagt nej till den tidigare regeringens förslag att införa en årlig BNP-uppräkning av elektronikskatten, även benämnd kemikalieskatten, och avfallsförbränningskatten. BNP-uppräkning, nedan benämnd överindexering, innebär att de aktuella skatterna, utöver den sedvanliga KPI-uppräkningen, årligen ska uppräknas med ytterligare två procentenheter.
Riksdagen följer därmed skatteutskottets förslag på beslut som är grundade på de utvärderingar som gjorts och som visar att skatterna inte är tillräckligt effektiva som miljöstyrmedel. Vidare har den tidigare regeringen lagt fram förslag på att avskaffa avfallsförbränningsskatten mot bakgrund av att den inte haft avsedd styreffekt.
Svenskt Näringsliv har tidigare avstyrkt införandet av en överindexering avseende de aktuella skatterna. Överindexeringen innebär på 20 års sikt en 50 procentig höjning av skatterna utan att riksdagen fattat några nya beslut. Att överhuvudtaget föreslå en överindexering är märkligt mot bakgrund av både att elektronikskatten och avfallsförbränningsskatten vid utvärdering av expertmyndigheter har påvisat begränsad, om någon, styreffekt som miljöskatt. Den föreslagna överindexeringen hade varken gjort elektronikskatten eller avfallförbränningsskatten mer ändamålsliga ur miljösynpunkt.
Nästa steg för regeringen bör vara att städa upp och avskaffa de fiskala skatter som införts med tveksamma miljömotiv och som vid utvärdering inte visat sig uppnå syftet som miljöstyrmedel. Att använda bristfälliga styrmedel räddar inte vår miljö och håller tillbaka användningen av andra styrmedel som skulle kunna vara mer ändamålsenliga. Därför är det positivt att den förra regeringen innan valet föreslog att avfallförbränningsskatten bör avskaffas från den 1 januari 2023 och det är något som den nya regeringen bör säkerställa att så sker.
På samma sätt bör Skatteverkets och kemikalieinspektionens utvärdering av elektronikskatten i första hand ligga till grund för ett avskaffande. Givet att skatten behålls bör det klargöras om regeringen har för avsikt att gå vidare med den tidigare regeringens ändringsförslag av elektronikskatten så att företagen, i förekommande fall, har en rimlig möjlighet att anpassa sina rutiner och system. Ändringsförslagen gällande elektronikskatten skulle förvisso minska den administrativa bördan gällande hanteringen av skatten, men skattens brister som miljöstyrmedel skulle kvarstå.
Att klä fiskala skatter med miljöargument riskerar att undergräva förtroendet för både skatteinstrumentet samt politiken och det gynnar inte heller miljön. Förhoppningsvis kan Tidöavtalets skrivningar om översyn av styrmedel innebära att fiskala miljöskatter avskaffas och att greenwashtrenden på punktskatteområdet upphör. Det är dags att gå från ord till handling.
Europeiskt förhandsbesked
I Sverige har möjligheten att få ett bindande förhandsbesked i skattefrågor funnits sedan 1951. Med hänsyn till skattelagstiftningens komplexitet och betydelse för bland annat investeringsbeslut är förhandsbeskeden viktiga för att trygga rättssäkerhet och en snabb och effektiv utveckling av praxis. ...
EFRAG klar med översynen av ESRS
I månadsskiftet överlämnade EFRAG sitt slutliga förslag på reviderade ESRS-standarder till Kommissionen. Översynen av ESRS är en del av Omnibuspaketet och de regelförenklingar som behövs för att minska regelbördan för företagen och därigenom förbättra EU:s konkurrenskraft. EFRAGs förslag innebär att...
Kraftigt motstånd i Schweiz mot arvsskatt på ”superrika”

I söndags hölls folkomröstning i Schweiz om att införa en arvsskatt på 50 procent på arv och gåvor över 50 miljoner CHF och där intäkterna skulle gå till att lösa klimatkrisen och därmed ”nödvändig samhällsombyggnad”. Hela 79 procent röstade mot förslaget som drivits fram till en folkomröstning av u...
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
