
Samsyn med Skatteverket – men kommer regeringen agera?
I lördagens SvD skrev vi tillsammans med flera andra organisationer och handelskamrar om Sveriges oskäliga hantering av importmoms och behovet av lagändring. I går kväll meddelade Skatteverket att de håller med.
Problematiken kan kortfattat förklaras enligt följande. Enligt svensk momslag är den som importerar en vara från ett land utanför EU skyldig att betala importmoms. Normalt anses den som äger varan vara importör och kan också dra av momsen. Vid minsta fel eller misstag i tullhanteringen anses dock den som har gjort fel, vanligtvis transportören, skyldig att betala importmoms. Om denna person inte äger varorna och inte ska använda varorna i sin verksamhet menar Skatteverket att denna person varken har rätt att dra av importmomsen eller vidarefakturera momsen till varuägaren. Importen blir således 25 procent dyrare.
Följden blir att staten får in mer moms än vad som är syftet med momssystemet och företagen får stå för notan. Eftersom Sverige dessutom har en av världens högsta momsskattesatser (25 procent) blir detta extra kännbart. Det spelar ingen roll om det är fråga om rena misstag eller om företaget själv upptäcker felet och gör en självrättelse. ”Straffet” kvarstår oförändrat.
Det är naturligtvis viktigt att fusk och fel beivras – vi har länge uttryck önskemål om fler och bättre kontroller. Sanktioner för fusk, fel och misstag måste dock under alla omständigheter vara proportionerliga. I dag används moms, i strid med sitt syfte, som ett straff oavsett uppsåt, belopp, vem som upptäcker felet eller om det ens föreligger risk för skattebortfall. Ofta till enorma belopp som kan äventyra det drabbade företagets hela existens.
Trots att såväl tull- som momsreglerna ska vara harmoniserade inom EU är Sverige, oss veterligen, ensamma om denna tolkning. Konkurrerande länder som Danmark, Tyskland och Nederländerna tillämpar reglerna så att denna inlåsningseffekt aldrig uppstår. Vi har i ljuset av detta fått tydliga signaler om att detta påverkar vår internationella handel negativt. Med tanke på att Storbritannien inte längre tillhör EU riskerar problemet att bli än värre under året.
Efter Skatteverkets tydliga besked i SvD ligger nu bollen hos regeringen, som har erhållit ett färdigt förslag från oss på lösning. Att försvara dessa effekter genom att inte göra något alls vore oacceptabelt.
Erik Blomquist Robert Lönn
Ett viktigt steg mot modernare avdragsregler för sponsring

Regeringen har överlämnat en lagrådsremiss om utvidgad avdragsrätt för sponsring. Det är välkommet att de synpunkter som under lång tid framförts från näringslivet nu har fått stort genomslag i lagstiftningsarbetet.
Zero VAT - a prescription for healthcare, social care & education
In the report “High VAT Rates and Exemptions for Welfare Services – A Toxic Cocktail”, we propose changes and improvements aimed at creating a simpler, more transparent and more logical VAT framework that supports the development of welfare services.
Sverige tar ett steg mot ett mer konkurrenskraftigt FoU-klimat

Regeringens lagrådsremiss om skatteincitament för forskning och utveckling innehåller flera välkomna förslag rörande FoU-avdraget och expertskatten. För att förslagen ska få full effekt krävs dock att Skatteverkets och domstolarnas tillämpning präglas av ett mer näringslivsorienterat och dynamiskt ...
Nollmoms ett recept för välfärden
Vi föreslår i rapporten ”Hög momsskattesats och undantag för välfärden - en giftig cocktail” förändringar och förbättringar för ett enklare, transparent och mer logiskt momsregelverk som stödjer utvecklingen av välfärden. Vårt förslag är att välfärden ska omfattas av momsplikt med möjlighet till nol...
Skattefrågor till Oliver Rosengren
Podden Skattefrågan har talat med den moderata riksdagsledamoten Oliver Rosengren från Kronoberg. Oliver är medlem av Moderaternas ekonomiskpolitiska arbetsgrupp och har varit med och tagit fram handlingsprogrammet Ett Sverige med möjligheter för alla inför valet. I podden berättar han om prioritera...
Skadligt med skatt baserad på gissningar

En av anledningarna att förmögenhetsskatt är en så skadlig skatt är att skattebasen är svår att fastställa. Särskilt svårt är det värdera nya företag som kanske aldrig ens kommer att lyckas. Torun Nilsson skriver klokt i sin nya bok Finansdramat i folkhemmet – 50 år som förvandlade Sverige att ”…ska...