
Svenskt Näringsliv avstyrker förslaget om finansskatt
Svenskt Näringsliv har idag lämnat sitt remissyttrande över betänkandet Skatt på finansiell verksamhet. Svenskt Näringsliv avstyrker utredningens förslag som har allvarliga brister, varav några av de allvarligaste kan sammanfattas på följande sätt:
Skatten är krånglig och dyr att tillämpa. Förslaget bygger på mycket svårtolkade momsregler som redan idag leder till svåra gränsdragningsproblem. Att basera en helt ny skatt på en erkänt krånglig lagstiftning är direkt olämpligt. Det skulle också vara administrativt betungande för företag, om ens möjligt, att ta fram det underlag som krävs för att beräkna skatten. Ett genomförande av utredningens förslag förväntas medföra ökade kostnader för manuell rapportering och IT-utveckling.
Skatten är inte neutral. Hur företag är koncernmässigt strukturerade och varifrån finansiella tjänster köps in kommer påverka beskattningen. Förslaget är därför inte neutralt utan kommer få inflytande över affärsmässiga beslut. Detta är inte en lämplig ordning. Beskattning ska vara neutral och likvärdiga situationer ska beskattas lika.
Skatten leder till lägre pensioner. Även pensionsförvaltare drabbas av förslaget genom ökade kostnader. Detta riskerar i sin tur att leda till högre premier och lägre pensioner vilket är negativt för såväl arbetsgivare, arbetstagare som pensionärer.
Skatten riskerar vara oförenlig med EU-rätten. Förslaget riskerar att strida mot EU:s förbud mot otillåtet statsstöd samt förbudet mot att hindra den fria rörligheten. Sverige bör inte införa skatter som riskerar att stå i strid med unionsrätten.
Skatten kommer betalas av företag och hushåll. Kostnaden för skatten kommer till stor del att övervältras på priserna för finansiella tjänster. Kostnaden för skatten landar därför i slutänden på hushåll och företag, inte den finansiella sektorn. Detta överensstämmer inte med skattens intentioner.
Skatten träffar över 300 000 företag. Förslagets utformning har en så bred träffyta att närmast alla företag med anställda riskerar att träffas av skatten. Det är en ohållbar konstruktion. Skatteverket kommer inte ha möjlighet att kontrollera alla dessa företag. De allra flesta förväntas dessutom betala mindre belopp i skatt, vilket gör att den administrativa kostnaden för att hantera skatten inte kommer stå i rimlig proportion till skattebeloppen från merparten av skattskyldiga företag.
Skatten slår hårt mot FinTech-företag. Sverige ligger idag på andra plats i världen när det gäller investeringar per capita i FinTech-företag och det finns en stor tillväxtpotential inom denna sektor med möjligheter till nya jobb på sikt. Många FinTech-företag befinner sig i uppstartsfasen och går ännu inte med vinst. För dessa företag kommer skatten slå hårt, i synnerhet med hänsyn till att de många gånger saknar avdragsrätt för ingående moms på investeringar. Branschen är dessutom lättrörlig vilket innebär att investeringar och arbetstillfällen riskerar försvinna från Sverige om skatten införs.
Höjda trösklar för CSRD
EU har nått en politisk överenskommelse om förenklingar för företagen inom ramen för det så kallade Omnibus I-paketet. En central del i överenskommelsen är att kravet på hållbarhetsrapportering enligt CSRD ska begränsas till att omfatta företag/koncerner med fler än 1 000 anställda och minst 450 mil...
Skatteopinionen - nytt poddavsnitt
En majoritet av svenskarna anser att det totala skattetrycket bör minskas. Det visar de opinionsmätningar som regelbundet görs av Svenskt Näringsliv. I ett nytt avsnitt av podden Skattefrågan berättar René Bongard, som ansvarar för opinionsanalyserna, om hur attityden till skattetrycket har förändra...
Något lägre kommunalskatt men långt till ”hälften kvar”
SCB har nu publicerat data över kommunalskatterna år 2026. I 45 kommuner sänks skatten, i 16 höjs den och i resterande 229 är den oförändrad. Det skattebasviktade riksgenomsnittet sjunker marginellt från 32,41 till 32,38.
Strategiska skattereformer brådskar
Det pågår för närvarande intensiva förhandlingar om en ny internationell överenskommelse på skatteområdet. Den kommer försämra konkurrensförutsättningarna för EU:s medlemsländer och därmed även vårt land.
Europeiskt förhandsbesked
I Sverige har möjligheten att få ett bindande förhandsbesked i skattefrågor funnits sedan 1951. Med hänsyn till skattelagstiftningens komplexitet och betydelse för bland annat investeringsbeslut är förhandsbeskeden viktiga för att trygga rättssäkerhet och en snabb och effektiv utveckling av praxis. ...
EFRAG klar med översynen av ESRS
I månadsskiftet överlämnade EFRAG sitt slutliga förslag på reviderade ESRS-standarder till Kommissionen. Översynen av ESRS är en del av Omnibuspaketet och de regelförenklingar som behövs för att minska regelbördan för företagen och därigenom förbättra EU:s konkurrenskraft. EFRAGs förslag innebär att...