Åtgärder på den inre marknaden behöver fokusera på att få den fria rörligheten att fungera bättre och därmed stärka europeiska företags konkurrenskraft och tillgången till kvalitativa produkter.
Med en ny strategi för den inre marknaden vill EU-kommissionen riva hinder, förenkla regler och lyfta tillväxten. Men ska reformerna lyckas krävs att företagare höjer rösten och att medlemsländerna faktiskt levererar, konstaterades under ett seminarium arrangerat av Svenskt Näringsliv.
EU:s inre marknad har varit en succé för varuhandeln, men inom tjänstesektorn är utmaningarna fortfarande stora. ”Medlemsländerna måste se till att implementera tjänstedirektivet fullt ut”, säger Cemille Üstün, policyansvarig för EU:s inre marknad.
Den nya EU-kommissionen har nu godkänts. Enligt Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor, råder det ingen brist på uppgifter för den nya kommissionen att hugga tag i. ”Den största frågan är inte vilka EU:s största utmaningar är, utan hur de hanteras”, säger hon.