NSD stödjer kampen mot bedrägerier, men anser att förslaget innehåller så allvarliga brister att det inte kan ligga till grund för lagstiftning. Dessa brister är bl.a.
• att behovet av reglerna kan ifrågasättas då det angivna skattebortfallet framstår som osannolikt stort samtidigt som det inte härleds;
• att de ökade kostnaderna för företag, organisationer och föreningar varken kvantifieras eller problematiseras, trots att de bedöms öka kraftigt;
• att alternativa lösningar, så som utökad och förbättrad kontrollverksamhet inte tycks övervägas;
• att förslaget, sett till de förväntade offentligfinansiella effekterna och bördan för näringslivet, är oproportionerligt;
• att förslaget inte är möjligt att implementera i företagens affärssystem;
• att det föreslagna ikraftträdandedatumet är orealistiskt;
• att jämförelsen med andra länders regler, såsom tröskelbelopp, är mycket bristfällig och leder till felaktiga slutsatser;
• att förslagets omfattning av varor och tjänster är allt för omfattande, vilket en komparativ analys med andra länder hade visat – om en sådan hade företagits; samt
• att remisstiden är allt för kort, särskilt med beaktande av pågående pandemi.