I Svenskt Näringslivs enkätundersökning Lokalt företagsklimat ger företagen i Smedjebacken högre betyg inom en rad frågor. Samtliga av länets kommuner ligger över gränsen för godtagbart i det sammanfattande omdömet av företagsklimatet.
Svenskt Näringslivs enkätundersökning av företagsklimatet består av en rad frågor, men den tyngst vägande frågan är det sammanfattande omdömet. Dalarnas län som helhet får betyget 3,5. Gränsen för godtagbart går vid 3,0 och bra vid 4,0.
– Många kommuner är på god väg i arbetet för ett bättre företagsklimat. Jag hade nog trott att det skulle synts ännu lite mer i resultaten – men det är ett långsiktigt arbete som inte går att ändra över en natt. Att samtliga kommuner ligger över gränsen för godtagbart är välkommet. Det är också positivt att länet förbättrar sitt betyg i en rad faktorer och inte backar i någon, säger Victor Ericsson, regionchef för Svenskt Näringsliv i Dalarna.
Smedjebacken får 4,4 i det sammanfattande omdömet i årets enkätundersökning, vilket är det tionde högsta i riket. Det är en ökning med +0,4 från föregående år. Kommunen har ökat sitt sammanfattande omdöme mest i Sverige de senaste tio åren. Smedjebacken förbättrar sig också betydligt när det gäller kommunpolitikers och tjänstepersoners attityder.
– För drygt 10 år sedan låg Smedjebacken i botten, till och med med lägst betyg i hela Sverige. Så det är svårt att inte bli imponerad över hur målmedvetet kommunen arbetar för att skapa ett bättre företagsklimat. Kommunen är också ett av flera positiva exempel på att företagsklimatet inte är något statiskt, utan går att förändra om man väljer att prioritera det, fortsätter Victor Ericsson.
På frågan om vilka åtgärder som är viktigast för att förbättra företagsklimatet i Dalarna sätter företagen fler bostäder på första plats, följt av förbättra det lokala vägnätet och bättre dialog mellan kommunen och företagen.
– Detta visar att svaret på frågan om vad som utgör ett bra företagsklimat är brett. Det handlar om alltifrån handläggningstider, till service och bemötande men också att det finns bostäder för de anställda och att transporter fungerar längs vägarna, avslutar Victor Ericsson.
Varje år mäter Svenskt Näringsliv företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. I årets enkätundersökning har 32 162 företag svarat på hur de upplever det lokala företagsklimatet. Resultatet används i utvecklingsinriktade dialoger med ledande kommunpolitiker och tjänstepersoner. Läs mer på www.foretagsklimat.se