Ann-Louise Kleen köpte upp lokaltidningen som hennes föräldrar startade och driver den numer tillsammans med 9 anställda. Tidningen har funnits ända sedan 80-talet och idag ger de ut ”Din Lokaltidning” en gång i veckan i Sandviken- och Hofors kommun. Vi har pratat med henne om var motivationen till att ta över föräldrarnas verksamhet kommer ifrån och hur Medieföretagen/Svenskt Näringsliv gör sig påminda i hennes vardag.
– Först och främst tror jag det är kärleken till jobbet, att jag älskar jobbet som sådant. Sedan är det en förmån att få välja sina arbetskamrater. Det är extremt spännande att få sätta ihop en grupp och försöka ta hänsyn till individer som ska passa ihop och komplettera varandra och mig som företagsledare.
– Jag tror jag gillar utmaningar och är nog en kick-junkie. Först var det nog försäljning(resultatet), i förstahand, som var spännande. Sen har det nog fallit över till det samhällsengagemang som vi som tidning kan stå för.
Ann-Louise berättar om hur de gjorde en lokal jättesatsning inför senaste EU-valet för att försöka få läsarna att bli engagerade i valfrågan. Resultatet blev 6% valdeltagande i Sandviken kommun och 5% i Hofors, vilket kan ställas i relation till det nationella genomsnittet på 4%.
– Medlemskapet har varit som ytterligare ett vänskapsband och en organisation som kan ge en breddad kunskap och större förståelse om näringslivet. Och det finns en trygghet i att veta att det finns rätt verktyg att tillgå om så skulle behövas, man har ett nätverk att kontakta. Sedan kan de jobba med frågor ur ett större perspektiv som jag inte aktivt jobbar med.
Ann-Louise fortsätter med att berätta om att den mest konkreta nyttan för hennes verksamhet har varit att få via samverkan med lokala regionchefen, få jobba proaktivt med företagsklimatet för kommunens alla företags bästa.