Göran Axell driver Best Western Söderhamn, ett full-servicehotell intill E4an med promenadavstånd till Söderhamns centrum. De senaste åren har bjudit på många utmaningar, men allt har inte varit ont. Göran menar att förändring inte alltid är dåligt, ibland blir man bekväm och bibehåller gamla mönster bara för att.
Medlemskapet i Visita och Svenskt Näringsliv sträcker sig tillbaka till 2005. Främst anser Göran att medlemskapet gett honom möjligheten att följa med i utvecklingen samt bolla tankar och idéer med andra företagare som ställs inför liknande utmaningar.
Hur är det att driva en hotellverksamhet, och vad är det roligaste med det?
– Det roligaste och mest givande i mitt arbete är att jag varje dag får träffa en mängd olika människor. Det sociala är en av de saker jag värdesätter allra mest. Ofta leder en enkel fråga till intressanta konversationer över incheckningsdisken som både gör våra arbetsdagar trevligare men förhoppningsvis även förgyller gästernas upplevelse hos oss. Jag försöker att forma min verksamhet på samma vis som jag vill bli bemött av andra i branschen när jag reser privat.
Hur har ni påverkats av läget i omvärlden?
– Under covid fick vi minst sagt tänka om, men det var både på gott och ont. Det var en utmanande tid och till en början så var det mycket som kändes omöjligt. Vi fick testa på att vara mer kreativa, tänka om och prova saker vi inte hade provat om det inte var för att situationen krävt det. Några av de åtgärder vi tilltog har vi faktiskt kvar idag. Dagens situation med stigande priser har ännu en gång resulterat i att vi behövt tänka om. Vi vill inte tumma på kvalitén men vi har börjat experimentera mer med middagsmenyn, bland annat anpassa den efter säsong, vilket även har visat sig vara uppskattat av gästerna.
Vad betyder medlemskapet i Svenskt Näringsliv och Visita för dig och på vilket vis underlättar det för dig i din verksamhet?
– Jag uppskattar det informationsflöde som går ut till oss medlemmar. Man får ta del av både stort och smått, informationen är lättillgänglig och användbar. Jag var med på Företagardagarna i Stockholm nu i mars. Förutom att ta del av intressanta panelsamtal och presentationer, var det ett givande utbyte att träffa andra i samma bransch men även höra vad andra branscher tampas med. Att dela erfarenheter, tips och ta del av hur andra hanterar de omständigheter vi varit utsatta för de senaste åren. Oavsett bransch eller verksamheters storlek står alla inför likande, om inte samma problem. Ett av dessa bekymmer är bristen på kompetens, det krävs en enad röst för att kunna ta itu med dessa typer av problem. Genom att vara medlem blir man en del av den större rösten.
Vilken var den avgörande faktorn som fick dig att bli medlem, och vad skulle du säga till en som överväger att bli medlem idag?
– Jag tycker att medlemskapet tillför en seriositetsfaktor, det visar på pondus och att man är en seriös verksamhet. Det är också tryggt att veta att man erbjuder bra arbetsrättsliga villkor som följer de regler parterna kommit överens om. Svenskt Näringsliv är snabba på att agera när något händer, vilket är uppskattat och skapar trygghet.
MedlemskapSvenskt Näringsliv