Bilbranschen är en av de branscher som har drabbats hårt av kriget i Ukraina och många återförsäljare vittnar om långa leveranstider och viss brist på reservdelar. ”Dagens läge är besvärligt”, säger Claes Åberg, vd på Visby BilCity AB.
Som för många andra företag satte pandemin käppar i hjulet för Claes Åberg och hans företag Visby BilCity AB. Den ledde till halvledarbrist vilket i sin tur ledde till sämre tillgång till nya bilar och längre leveranstider.
– Men det är ingenting jämfört med konsekvenserna av Ukrainakriget, säger han. Vi har just nu väldigt långa leveranstider. Många av de fabriker som gör kablage, kabelstammar, strömbrytare och andra delar ligger i Ukraina. Vissa av fabrikerna har kunnat återuppta sin verksamhet, men långtifrån alla.
Claes Åberg har arbetat i bilbranschen sedan 1991 i många olika roller, och har aldrig sett något liknande. Han tog över Visby BilCity AB 2018, och genom hårt arbete lyckades man öka företagets omsättning. Strax därefter tvingades företaget att hantera konsekvenserna av pandemin.
– Pandemin ledde till sämre tillgång till nybilar och längre leveranstider. Det drabbade oss hårt men inte riktigt så hårt som vi först fruktade. Dagens läge är däremot besvärligt. Idag ligger en leverans av en nybil på 6-12 månader jämfört med det normala på 10-12 veckor. Vi ser även en radikal ökning i försäljningen av elbilar, vilka också har långa leveranstider. Det här innebär att vi tappar i likviditet eftersom vi får intäkter först när vi levererar bilen. Det handlar om stora volymer för oss eftersom nybilsförsäljningen omfattar 50 procent av vår omsättning.
Orderboken går just nu åt rätt håll men är fortfarande tjock.
– Vi vet inte om kunderna har tillräckligt med tålamod eller om de hoppar av köpet. När räntorna nu höjs och inflationen stiger påverkar det förstås konsumenternas köpkraft, vilket riskerar att leda till att vissa drar tillbaka sina köp. Vi försöker hålla kunderna informerade så gott vi kan, mer kan vi tyvärr inte göra.
Biltillverkarna ser nu över alternativa lösningar, men att starta upp nya fabriker är långa processer.
– Det har inte gjorts något riskanalys tidigare, utan man har köpt delar från de länder som är billigast. Att sprida riskerna är en tydlig lärdom för framtiden.
Ett annat orosmoln som Claes Åberg ser är de höjda råvarupriserna som kommer att påverka många olika branscher, så även bilbranschen.
Visby BilCity AB har försökt ligga steget före och anpassa sig till det nya världsläget.
– Vi har gjort allt för att slippa permittera personal, eftersom vi hoppas på att de här utmaningarna är tillfälliga. Vi vill behålla vår personal som ju är nyckeln för vårt företag.
Utöver det har företaget utökat verksamheten med begagnade bilar för att kunna kompensera för bortfallet av nytillverkade bilar.
– Jag vill också understryka vikten av att skapa och upprätthålla goda relationer med våra kunder. Vi satsar mycket på att ha ett gott kundomhändertagande och nöjda kunder. Många av dem är återkommande gäster på ön och vi vill förstås att de kommer tillbaka till oss.
Samtidigt säger han att företaget är begränsat i hur mycket man kan göra på egen hand. Om kriget håller i sig länge och följdverkningarna inte lindras tror han att konsekvenserna kan bli varaktiga.
– Jag ser en viss ljusning vad gäller leveranstider på nybilar, så nu hoppas vi på det bästa och gör vad vi kan för att vända detta.
Rysslands anfallskrig mot Ukraina