Äntligen är påsken här. Jag som älskar lax, sill och ägg jublar. Och godis! Men vad vore påsken utan alla jobbskapare?
Skärtorsdagen är den stora inköpsdagen, där dagligvaruhandeln väntas bli nästan dubbelt så stor som en genomsnittlig vardag. Nu är matbutikerna fullpackade inför påsken, där vi beräknas handla mat för 7,4 miljarder kronor.
Tack vare stora mathelger som jul, påsk och midsommar innebär det också möjligheter till fler anställningar. Drygt var fjärde dagligvaruhandlare (27 %) planerar att ta in extrapersonal under påsken och totalt skapas 2 400 extrajobb, enligt Svensk Handel. Så mathelger som till exempel påsk, innebär att många unga får möjlighet att komma in på arbetsmarknaden och få sina första värdefulla arbetslivserfarenheter.
Och enligt Svensk Handel är ägg, sill och lax fortfarande de populäraste varorna på påskbordet. Konfektyrförsäljningen, där lösviktsgodis ingår, ökar med 64 procent jämfört med genomsnittsveckan. Med andra ord är det fler än jag som fyller påskägget med godis.
Svenskt NäringslivArbetsgivarfrågorArbetsmarknadSkatterHandeln