Under tisdagskvällen kom aviseringen om avblåst hamnstrejk. Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknar ett andrahandsavtal. Det innebär att verksamheten i samtliga berörda hamnar, med Göteborgs Hamn i spetsen, kan återgå i och med avtalet.
Hamnarbetarförbundet varslade förra veckan om total strejk för sina medlemmar i Sveriges Hamnars medlemsföretag. De svenska hamnarna står för 90 procent av landets utrikeshandel och en hamnstrejk skulle därför snabbt få mycket stora konsekvenser för jobb och företag i Sverige.
— Det är utmärkt att Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet nu enats om ett avtal som innebär att Hamnarbetarförbundet drar tillbaka sitt strejkvarsel, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke i en kommentar.
Andrahandsavtalet innebär att den flera decennier långa konflikten är löst och att anställningsvillkoren för alla hamnarbetare i hamnarna även fortsättningsvis kommer att regleras av Sveriges Hamnars kollektivavtal med Transportarbetarförbundet – som är det först tecknade avtalet i branschen.
— De får det som vi har erbjudit från början. Därmed har vi fredsplikt, som vi aldrig tidigare har haft, säger Mattias Dahl, vd för Transportföretagen, och är nöjd.
Från det halländska näringslivet välkomnas beskedet om att hamnstrejken är avblåst. Många företag riskerade att lida stora förluster till följd av strejken, genom försenade transporter och kostnader för såväl företagen som deras kunder.
— Jag har märkt en stor oro bland företagen i Halland och det är skönt att nu kunna blicka framåt istället. Hamnarna har en stor betydelse för de halländska företagens konkurrenskraft både lokalt, nationellt och internationellt, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
Svenskt NäringslivArbetsgivarfrågorArbetsrättKonflikten i Göteborgs hamnSvenskt Näringsliv