Jerker Gustafsson är ny vd på Autotjänst Laitis i Östersund. Han har lång erfarenhet av handelssektorn med en bakgrund som chef. Svenskt Näringsliv träffade honom och grundaren Gunilla Olsén Eriksson i butiken i Lillänge i Östersund.
På det övergripande planet för ett bättre företagsklimat är både nya vd:n Jerker Gustafsson och grundaren Gunilla Olsén Eriksson överens om att LAS måste luckras upp – uppmaningen adresseras till politikerna.
– På det nationella planet handlar det om en uppluckring av LAS, som är viktig för oss, som har en verksamhet som styrs av konjunktursvängningar och där personalens kompetens är viktig. Vi måste ha möjlighet att både anställa och säga upp personal utifrån behov. Detta är viktigt för oss företagare att vi får verktyg att skapa långsiktighet, säger Gunilla Olsén Eriksson.
På det lokalpolitiska planet är trafiksituationen till handelsplatsen i Lilleänge en viktig fråga. Här vill företagarna och även kunderna att det byggs en ny in- och utfart för trafiken till och från E14.
– Det blir bara mer och mer trafik i området och en in- och utfart är inte tillräckligt. Det är Stockholmsköer i området under vissa tider, säger Jerker Gustafsson.
– Det behövs en bättre trafiklösning så kunderna vill fortsätta handla på Autotjänst Laitis i Lillänge.
Autotjänst Laitis är ett handelsföretag som servar industrin och bilsektorn med varor. Företaget omsätter närmare 62 miljoner kronor och har 17 anställda. Det är unikt på många sätt då det inte ingår i någon stor handelskedja utan är ett uppskattat lokalt företag. Konkurrent är bland annat Biltema, som ännu inte har etablerat sig i Östersund. Det ser ägaren Gunilla Olsén Eriksson bara som en tidsfråga men hon räds inte konkurrensen:
– Förr eller senare får vi ett Biltema i Östersund, det får vi räkna med. Kanske vår försäljning dippar något i början. Men vår styrka ligger i servicen till kunderna. Vi kan snabbt leverera varor i vissa fall samma dag. Vi har stor kompetens och en service till kunderna i världsklass.
För Jerker Gustafsson som tillträdde som ny vd i december väntar nu mer praktiska uppgifter som att göra butiken i Lillänge mer kundvänlig och tillgänglig för besökarna och inte minst att utveckla webbshopen där handeln med varor ökar stadigt. Dock kommer den fysiska butiken att fortsatt vara viktig.
– Vi bygger om med en servicedisk som tar emot kunderna direkt innanför entrédörren. Det ska gå snabbare och vara enklare att hitta det man behöver i vår butik. Vi räknar med att ha klart det här i sommar, avslutar Jerker Gustafsson.
Lokalt FöretagsklimatHandeln