Busfrö är varken en vanlig klädkedja för barn eller den typiska secondhand-butiken; med ett tydligt koncept är det en inspirerande plats för både miljö- och modemedvetna. Den första butiken öppnades i Västervik för 10 år sedan och konceptet med fräscha och välskyltade secondhandbutiker växer. I skrivandets stund finns tio butiker på den svenska kartan, däribland kedjans första Stockholmsbutik. På Busfrö kan privatpersoner sälja sina kläder och prylar som inte längre kommer till användning på kommission. ”Det är upplevelseshopping för hela familjen”, säger vd:n och grundaren Stina Qubti.
Vem är busfrökunden?
– Människor som är medvetna i sin konsumtion och som tycker det känns bra att både kunna shoppa grönt och lämna ifrån sig det de själva inte använder. Något som är gemensamt för många är att man inte riktigt hinner sälja saker på nätet utan kommer hellre hit och låter oss göra jobbet. För våra kunder är det viktigaste att grejerna kommer till användning, därför ser vi att samma plagg eller trehjuling kan komma in flera gånger och byta många ägare.
Ofta pratas det om ”butiksdöden”, men ni expanderar och öppnar fler butiker. Vad gör ni annorlunda?
– Det är upplevelseshopping för hela familjen. Vi är noga med att finnas på bra platser och att erbjuda ett fräscht och spännande sortiment. Vi säljer ett exemplar av varje vara och då blir det svårt med en traditionell webbshop. Vi har inget lager utan finns istället nära våra kunder; både för inlämning och försäljning. Då behövs fysiska butiker och jag tror att nyckeln är att skapa så inspirerande och trevliga platser som möjligt.
Om du skulle vara politiker för en dag, vad skulle du försöka förändra?
– Oj, den listan kan göras lång! Något jag verkligen inte förstår är moms på begagnade kläder som säljs i den kommersiella handeln. När kläderna köptes nya betalades moms, sedan ska moms betalas varje gång plagget byter ägare genom oss. Man skattar alltså redan på något beskattat, om och om igen. Om vi hade varit en välgörenhetsorganisation hade vi sluppit momsen, vilket gör det hela lite orättvist. Det rimmar inte riktigt med alla politiska förslag för en bättre miljö – då borde man göra det lättare för entreprenörer som satsar på hållbara affärsmodeller.
Svensk Handels arbetsrättsjour är guld värd i knepiga arbetsrättsliga situationer.
Du är medlem i Svensk Handel och därmed Svenskt Näringsliv, berätta om vad medlemskapen gör för dig!
– Det finns massor av fördelar. Nyss använde jag, ledsamt nog, Svensk Handels verktyg för att anmäla stölder vilket gör polisanmälningar betydligt smidigare än annars. Svensk Handel har också en arbetsrättsjour som är guld värd i knepiga arbetsrättsliga situationer. Jag har varken tid eller råd hantera sådana frågor själv. Genom Svenskt Näringsliv har jag fått både hjälp och nätverk som varit så viktiga för mig. Företagare jag träffade för 10 år sedan kan jag fortfarande ringa och utbyta erfarenheter med. Jag har ofta kontakt med Johnny och Ulrica just för att driva frågor för ett bättre företagsklimat.