För fjorton år sedan startade Stina Qubti upp sin första second hand-butik i Västervik, och sedan dess har Busfrögruppen vuxit till en franchisekedja med 14 butiker från Malmö i syd till Gävle i norr. Men handeln hålls tillbaka av att begagnade varor har samma höga moms som nya, trots att moms redan betalades in första gången de såldes.
Senast 2050 ska alla länder inom EU nå klimatneutralitet, det vill säga att de släpper ut mindre koldioxid än de fångar in. En stor omställning pågår med att ersätta fossila råvaror med förnybara, men även med att i större utsträckning återbruka varor som idag ofta går till tippen. I början av 2000-talet funderade Stina Qubti på vad hon själv skulle göra med det berg av urvuxna barnkläder hon hade hemma, och svaret blev Busfrö, en butik för att köpa och sälja begagnade barnkläder.
– Vi startade med barnkläder men har nu även vuxenkläder, heminredning, med mera. Vi säljer på kommission, så de som lämnar in sina kläder får en andel av försäljningssumman, säger hon.
Sedan dess har gruppen vuxit och finns i dag på 14 orter. En viktig strategi har varit att försöka tänka som de större klädkedjorna, genom att ha stora butiker i centrala lägen.
– Det tar tid att förändra folks vanor. När vi startar en ny butik märker vi att folk relativt snabbt får upp ögonen för att de kan lämna in varor som de vill sälja vidare, medan det tar ett till två år innan köpvanorna förändras. Vi vill kunna vara där det rör sig mycket folk. 13 av våra 14 butiker ligger på centrala lägen och en ligger i ett köpcentrum, säger Stina Qubti.
En utmaning för branschen är dock att mycket av intäkterna betalas in som skatt. Momsen på begagnade varor är densamma som för nya varor, detta trots att moms redan har dragits första gången varorna såldes. På detta sätt kan samma vara betala moms både två, tre eller fyra gånger.
– Det är en stor utgift för oss, runt en halv till en miljon per butik. Skulle man sänka den skulle det betyda enormt mycket. Vi skulle kunna satsa på fler händer och fötter i butikerna, på att utveckla e-handel och digitalisera oss mer eller satsa på ännu bättre lägen, säger Stina Qubti.
Stina Qubti menar att det förhoppningsvis även skulle få hela branschen att växa, och därmed att affärsmodeller som bygger på återbruk blir allt vanligare. Det finns många varor hemma hos folk som skulle kunna få ett nytt hem.
– I dag drunknar vi i grejer och kan inte hantera allt som folk vill lämna in till oss. Vi behöver bli många fler som hanterar återvunna produkter och får ut dem på marknaden igen, säger Stina Qubti.
SkatterMoms