Före år 2015 uppfattades stora kommuner ha ett bättre lokalt företagsklimat i relation till övriga kommuner i Sverige i undersökningen Lokalt företagsklimat. Efter det har företagsklimatet i stora kommuner utvecklats mindre positivt. Att företagsklimatet blir bättre är särskilt viktigt och prioriterat i stora kommuner eftersom det berör fler företag och att stora kommuner ofta är motorn i en region.
Adam Sandgren, Lund, Lotta Fonsell, Växjö, Sebastian Drott, Malmö och Carola Netterlid, Helsingborg.
Därför har Svenskt Näringsliv startat ett nätverk som består av 18 stora kommuner spritta över landet. Från de sydliga regionerna är Malmö, Lund, Helsingborg och Växjö kommuner med. Den första träffen är avklarad och så här reflekterar Sebastian Drott, Malmö, Adam Sandgren, Lund, Carola Netterlid, Helsingborg och Lotta Fonsell, Växjö, efter dagen.
Det är väldigt samstämmiga röster om dagen som framträder. Initiativet har varit väldigt uppskattat för att sätta fokus på gemensamma utmaningar, och samtidigt utveckla nätverk och kontaktvägar.
- Det här är ett fantastiskt bra sätt att lära av varandra, säger Lunds näringslivschef, Adam Sandgren, och fortsätter; I det här gänget finns inga affärshemligheter. Man delar både positiva erfarenheter och misslyckanden. Allt för att alla ska kunna utvecklas genom de samlade erfarenheterna.
- Att möta andra för att bolla idéer och dela erfarenheter är jättevärdefullt. Det är samtidigt gott att se att vi i Växjö gör mycket som är rätt och som andra också gör. Men inget är förstås så bra att det inte kan bli bättre, säger Lotta Fonsell som är näringslivschef i Växjö.
- Vi har gjort ett stort arbete kring service inom ramen för konceptet ”Inte bara trevlig”. Det har varit lyckat, men att samlas på det här sättet och nätverka ger en ny energi, säger Sebastian Drott från Malmö stad och fortsätter; Detta är ett jättebra initiativ och dagen hade ett bra upplägg med både samtal, föreläsningar och tid för erfarenhetsutbyte.
- Erfarenhetsutbytet på plats under mötet är viktigt och de kontakter som skapas underlättar för fortsatta samtal med andra kommuner i liknande situation som vi, säger Carola Netterlid, enhetschef företagsklimat i Helsingborg. Hon fortsätter; - För företagen är ju kommungränser inte viktiga, därför måste vi bli bättre på att förstå att ett gott företagsklimat är viktigt för alla kommuner, och då måste vi hjälpas åt.
När Svenskt Näringsliv analyserar fakta bakom utvecklingen i de stora kommunernas företagsklimat framträder några huvudområden. Det handlar om Politisk styrning, Samordning, Utbildning, Förenkling, Dialog, nätverk och kommunikation samt Feedback och utveckling. Dessa fokusområden ligger till grund för programmet och den första träffen hade fokus på två av dessa,
- Jag tar med mig inspirationen kring det strategiska arbetet med företagsbesök. Att göra dessa förvaltningsövergripande och lösningsorienterat är ett bra verktyg för att utveckla arbetet, säger Carola Netterlid från Helsingborg.
- Under dagen gavs konkreta exempel på hur branschvisa dialoger kan göras. Det är något jag ser att vi kan utveckla i Lund, säger Adam Sandgren.
- Det kan vara utmanande att nå företagen för dialog, men dagens presentationer om koncept kring frukostmöten är något jag bär med mig. Att göra sambesök tillsammans från olika delar av kommunorganisationen är viktigt eftersom företagsklimatsfrågan inte bara är en fråga för näringslivsenheten. Jag ser också att vi kan bli bättre på att ringa innan vi skickar brev, för att på så sätt bättre fånga upp frågor som dyker upp i olika ärenden, säger Lotta Fonsell.
- Det var en givande presentation från Linköping under dagen. Vi behöver bli bättre på att våga göra avgränsningar. Det kan hjälpa oss att prioritera och ha fokus på rätt saker, och på så sätt skapa störst nytta, säger Malmö stads Sebastian Drott.
Att utveckla och förbättra företagsklimatet är ett långsiktigt och ständigt pågående arbete. Inledningen av det här programmet är avklarad, men nu fortsätter dialogen och under kommande träffar kommer fler tjänstepersoner och politiker att vara med. Syftet är att inspireras och skapa samsyn kring det här viktiga arbetet. Det är med stor förväntan deltagarna ser fram emot fortsättningen. Tillsammans kan vi skapa ett företagsklimat i världsklass.
Lokalt FöretagsklimatRanking