K2C är ett skandinaviskt kundrelationsföretag som erbjuder kundmöten och försäljning på fem olika språk med kontor i Helsingborg. Annette Lahti startade K2C tillsammans med Marie Eklund för tio år sedan. Hon lämnade en trygg anställning som vd för Resursbankens callcenter för att bygga något eget med högre effektivitet. Företaget firade nyss tio år och har snart 130 anställda.
Hur var känslan i början?
– Det var lite läskigt och som nystartad blir man lätt misstrodd. Vi startade i kölvattnet av finanskrisen och bankerna ville inte ens lyssna på vår affärsplan. Jag fick hjälp av en affärsängel som hade hört mig hålla en föreläsning om sälj. Han hade förtroende för oss och bidrog med finansiering. Ibland får jag frågan om jag hade gjort om samma resa om jag visste vad det innebar, och det hade jag nog inte, däremot är jag väldigt glad över att jag gjorde den!
Från Svenskt Näringsliv har jag framförallt lärt mig mycket genom olika seminarium och fått ett bra nätverk. Det nätverket har bland annat givit mig nya kunder.
Många företag har det kämpigt med kompetensförsörjning, hur har det gått för er?
– Det går faktiskt bra. Vi har väldigt gott rykte och redan från början hade vi personalen på vår sida och vi har varit väldigt noga med att vara en så attraktiv arbetsgivare som möjligt. Vi skaffade tidigt kollektivavtal, vi satsar massor på friskvård och har en schyst arbetsmiljö. När företaget haft det kämpigt med likviditeten är det jag och min medgrundare som gått utan lön, det har aldrig gått ut över personalen.
Under era tio år, hur har medlemskapet i Almega och Svenskt Näringsliv gjort skillnad?
– Både Almega och Svenskt Näringsliv har min rygg och ger mig värdefullt stöd. Man är inte expert på allt, utan som entreprenör är man ofta duktig inom sitt skrå. Från Almega har jag fått arbetsrättslig hjälp och kollektivavtalet är en kvalitetsstämpel. Från Svenskt Näringsliv har jag framförallt lärt mig mycket genom olika seminarium och fått ett bra nätverk. Det nätverket har bland annat givit mig nya kunder. Jag tycker det är värt varenda krona fastän jag inte jämt och ständigt nyttjar alla tjänster.
Vilka politiska hinder tycker du är mest besvärliga för dig som företagare?
– Jag tycker LAS är en falsk trygghet. Om man som anställd ogillar sitt jobb och är omotiverad måste man som arbetsgivare kunna säga upp den personen. Det ger också den anställde en möjlighet att hamna någonstans där man trivs. I dag är det en otroligt lång och krånglig process för att nå dit. Jag ser också att återgången till dyrare arbetsgivaravgifter för unga gör att vi kan anställa färre personer och med sämre marginaler. Problemet med både hög skatt, LAS och annat krångel är att det slår mot vår konkurrenskraft. Jag vet flera branschkollegor som tvingats flyttat utomlands och det slipper jag helst.