Semestertider är högsäsong för bluffakturor och bedrägerier. Här ger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, sina bästa tips för att undvika att gå i bedragarnas fälla.
När ordinarie personal har semester passar bedragarna på. Ibland saknar sommarvikarier den kunskap och erfarenhet som krävs för att känna igen bluffakturor och genomskåda bedrägeriförsök. Och brottslighet av sådant slag är väldigt utbredd, betonar Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.
Olika former av bedrägerier genererar årligen brottsvinster för flera miljarder kronor. Så gott som alla företag har någon gång tagit emot ett falskt mejl, sms eller telefonsamtal, knappt hälften har fått en bluffaktura och ungefär lika många har fått förfalskade mejl där avsändaren ser ut att vara en kollega eller chef.
Ofta röjer sig bedragarna genom små detaljer. Därför är det viktigt att granska alla former av utskick noga och inte klicka på några länkar i sms eller mejl. Man bör också vara vaksam för så kallad social manipulation, där någon exempelvis ringer och utger sig för att vara från banken, liksom för så kallade vd-bedrägerier, där någon utger sig för att vara en hög chef som behöver hjälp med snabb betalning.
För att undvika att bli lurad är det viktigt att tänka på följande:
Råkar man ändå gå i bedragarnas fälla är det viktigt att snabbt agera. Om kortuppgifter kommit på avvägar måste kortet spärras, felaktiga fakturor ska alltid bestridas och ställer bedragarna krav är det viktigt att inte ge efter för dem. Dessutom ska brotten alltid polisanmälas. Om bedrägeriernas fulla omfattning inte syns i statistiken riskerar det att läggas för lite resurser på att bekämpa dem. Därför har Svensk Handel tagit fram appen Säkerhetscenter där brott kan polisanmälas på bara en minut. Den finns att ladda ned gratis för Iphone och Android.
Det finns också goda skäl att hålla koll på Svensk Handels Varningslista som varnar för bluffakturor, företag med oseriösa försäljningsmetoder och erbjudanden eller utskick som kan uppfattas som vilseledande.
Se vårt inspelade webbinarium med Nina Jelver, säkerhetschef Svensk Handel, från tidigare i vår, för en aktuell lägesbild över svenska företags utsatthet samt konkreta råd kring hur du som företagare bäst skyddar dig: Så skyddar du dig mot bedrägerier och cyberangrepp