Anders Nilsson är delägare i destinations- och hotellgruppen ESS Group och vd för Ystad Saltsjöbad och MJ’s i Malmö. ESS Group representerar en pamflett av varumärken där alla delar viljan av att bryta normer och enas under samma företagsmentalitet. ESS Group har sedan starten 2007 gått från 50 miljoner kronor till att passera 1 miljard och vi är självklart nyfikna på att höra mer och vad medlemskapet i Visita och Svenskt Näringsliv betyder för Anders Nilsson.
Hur hamnade du i världen av hotell, barer och restauranger?
– Jag har en bakgrund inom det militära och senare inom finans. Min väg till besöksnäringen är att mina nuvarande kumpaner sökte finansiering och jag blev imponerad av deras vision. Jag gick igång på deras affärsidé och ville förändra ett sömnigt och ganska typiskt svenskt hotell – Ystad Saltsjöbad, som senare blev starten för ESS Group.
Hur förändrade ni erbjudandet?
– Bakom allt du upplever finns människor och det är där du kan skapa den största skillnaden. Därför jobbar vi otroligt mycket med värderingar och har skapat en stark företagskultur. Alla som jobbar här vet vad som gäller och hur vi skapar bättre upplevelser och värde för besökare. Det gör att juniora personer kan fatta seniora beslut med gott resultat. Det är också anledningen till varför vi rekryterar ledare baserat på deras värderingar före erfarenhet. Vi jämför oss inte med andra i branschen utan studerar hur världsledande och globala företag arbetar med allt från praktiska detaljer till värdegrund, där sätter vi ribban.
Vad händer framåt?
– Vi jobbar stenhårt för att hantera konsekvenserna av covid-19 som har satt vår och flera andra branscher i en mycket tuff situation. Vi fortsätter ändå expandera, utveckla våra koncept och öppnar snart nya anläggningar i både Stockholm och Hemsedal. På längre sikt är det svåra att hitta rätt personal och i synnerhet rätt ledare. Det som är viktigt för oss är långsiktighet i spelreglerna. De flesta känner till regelkrånglet i den här branschen men vid en viss storlek lär man sig hantera det. Det vi vill ha är förutsägbarhet så man vågar göra dyra investeringar.
Ni är ju medlemmar i Visita och Svenskt Näringsliv, vad gör medlemskapen för er?
– Svenskt Näringsliv trycker på för att det ska vara smidigare att vara företagare och lättare att göra rätt. Vi får också juridisk hjälp genom Visita och ett bra bollplank i knepiga frågor, bland annat stöd i att följa myndigheternas krav för att hindra smittspridning. Just våren 2020 har vi fått ett kvitto på båda organisationernas påverkanskraft mot regeringen i syfte att vår bransch ska överleva.