13 november 2025

Östhammar tar stora kliv mot en mer serviceinriktad myndighetsutövning

För ett och ett halvt år sedan inledde Östhammars kommun ett samarbete med Tillväxt & Tillsyn med målet att stärka företagsklimatet och utveckla en mer serviceinriktad kultur i hela organisationen. Nu börjar resultaten märkas – både i mätningarna och i företagens egna upplevelser.

– Det har varit en spännande resa. Vi har gått från att ligga i det sämre skiktet nationellt till att nu ligga över rikssnittet i nöjdhet i våra ärenden, säger Fabian Sjöberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Östhammar.

Fabian Sjöberg, KSO Östhammars kommun
Kommunstyrelsens ordförande Fabian Sjöberg (M) ser satsningen som ett viktigt steg för att stärka företagsklimatet och skapa stolthet i organisationen. Foto: Östhammars kommun

Bakgrunden var kommunens vilja att stärka dialogen med företagen och skapa ett mer enhetligt arbetssätt i mötet med näringslivet.

Samhällsbyggnadschef Ulf Andersson berättar att ambitionen var att förbättra företagens upplevelse av kommunen och bygga vidare på det goda arbete som redan fanns. Arbetet inleddes med ett samtal med Anders Stridh, som lett Skatteverkets uppmärksammade förändringsresa ”Från fruktad skattefogde till uppskattad myndighet”.

– Det samtalet blev en viktig inspirationskälla, säger Andersson. Efter att ha tittat på hur andra kommuner arbetat med liknande frågor kom vi i kontakt med Tillväxt & Tillsyn, som stöttat många kommuner i liknande situationer i deras utvecklingsarbete.

– Vi kände direkt att de förstod både tjänstepersonens och företagarnas perspektiv. Det var precis den kombinationen vi behövde, säger Fabian Sjöberg.

Ulf Andersson, Östhammars kommun
Samhällsbyggnadschef Ulf Andersson betonar vikten av tydligt ledarskap och en gemensam syn på kommunens uppdrag i mötet med företagen. Foto: Privat

Utveckling som gynnar både företagare och medarbetare

Arbetet har omfattat workshops, utbildningar och utvärderingar med tre centrala enheter: miljö, plan- och bygg samt upphandling.

– Vi började med de områden där kommunen möter företag allra mest. Arbetet har gått från viss skepsis till att vi nu möter medspelare som tycker att det här är roligt. Det är ett stort steg, säger Markus Svensson, processledare på Tillväxt & Tillsyn.

För att förändringen ska hålla krävs en gemensam syn på uppdraget, menar Ulf Andersson.

– Vi behövde bli överens om varför vi finns till. Det kan låta självklart, men för oss innebar det en verklig synvända, säger han.

I dag utgår kommunen från att den lyckas i sitt uppdrag först när företagen lyckas förverkliga sina idéer inom lagens ramar.

Markus Svensson, Tillväxt & Tillsyn
Markus Svensson, processledare på Tillväxt & Tillsyn, har stöttat kommunen i att utveckla ett arbetssätt där service och myndighetsutövning går hand i hand. Foto: Alexander Fägersten

– Det är en helt annan utgångspunkt än att leta fel. Som inspektör placerar jag mig på samma sida av bordet som företagaren – inte mittemot. Jag delar med mig av min kunskap och ger råd för att företagaren ska lyckas, samtidigt som vi säkerställer att reglerna följs, säger Andersson.

Från resultat till nästa steg

Miljöenheten har gjort den största förflyttningen, med kraftigt förbättrad nöjdhet bland företagen. Framgången har inspirerat fler delar av kommunen. Plan- och bygg fortsätter utvecklas, och nu står upphandlingsenheten på tur.

– Vi har sett att upphandling är ett område där det finns stor potential att förbättra dialogen med företagen. Därför är det naturligt att det blir nästa steg, säger Fabian Sjöberg.

Kommunen har rekryterat flera nya upphandlare och sett över sina riktlinjer.

– Nu när vi kommit ikapp med gamla upphandlingar kan vi börja jobba mer proaktivt och serviceinriktat även där, säger han.

Gemensam grund och långsiktigt ledarskap

En viktig framgångsfaktor har varit att skapa en gemensam förståelse för uppdraget och vad serviceinriktad myndighetsutövning faktiskt innebär.

– Alla tre enheterna har själva formulerat sitt syfte, och alla börjar med samma mening: ”Vår enhet finns till för att hjälpa människor med drömmar och ambitioner att lyckas.” Det säger mycket om den kulturförändring som är på gång, säger Markus Svensson.

– Man arbetar inte som miljöinspektör för att vara miljöaktivist. Det är riksdagen som stiftar lagarna, vår uppgift är att underlätta för företagen att förstå och följa dem, tillägger Andersson.

Ett arbetssätt som satt sig i väggarna

För Fabian Sjöberg har det varit viktigt att hela kommunen ser förändringsarbetet som en del av kärnuppdraget.

– I början tyckte många att det här var något extra, något utöver deras ordinarie arbete. I dag ser de det som en självklar del av sitt uppdrag. Vi har kommit långt, även om resan inte är över, säger han.

Även företagen har märkt skillnad. Under sommaren fick kommunen positiv återkoppling från företagare i Öregrund, som lyfte fram en tydligt förbättrad dialog med kommunen.

Service och myndighetsutövning hand i hand

För Markus Svensson handlar nästa steg om att säkerställa att arbetet lever vidare över tid.

– Det handlar om samspelet mellan politiken, cheferna och medarbetarna. Att man följer upp och fortsätter driva utvecklingen tillsammans, även när det inte längre är nytt och spännande. Då blir det en verklig kulturförändring, säger han.

Han lyfter också vikten av att tänka långsiktigt vid nyrekryteringar.

– Det gäller att hitta personer med rätt inställning och förståelse för kommunens uppdrag, så att kulturen lever vidare, säger Markus Svensson.

Tillväxt & Tillsyn använder redan i dag Östhammar som ett gott exempel i möten med andra kommuner.

– De visar att det går att kombinera service och myndighetsutövning på ett sätt som gynnar både företagen och medarbetarna, säger han.

För Fabian Sjöberg är målet tydligt:

– Vi ska inte sänka våra ambitioner, snarare höja dem. Det här handlar om att skapa en kultur där service och myndighetsutövning går hand i hand, för företagens skull, men också för våra medarbetares, säger Fabian Sjöberg.

Lokalt FöretagsklimatServiceinriktat myndighetsutövandeRegelförbättring