Den 10 mars går Entreprenörskap på riktigt 2021 av stapeln, Ung Företagsamhets årliga regionala mässa och tävlingsdag. Under dagen kommer UF-företagare ställa ut sina produkter och tävla om titlar som Årets UF-företag och Årets säljare. Till skillnad från tidigare år sker allt digitalt, online via UF-gallerian och livesänt från Uppsala Konsert & Kongress. Sofi Lahyani, regionchef vid Ung Företagsamhet i Uppsala Län, berättar om en annorlunda mässa och UF-år.
I år byter UF-företagare i Uppsala Län mässgolv mot Ung Företagsamhets webbaserade galleria. Totalt ställer 128 UF-företagare från länet ut sina tjänster och produkter och besökare kan hitta allt ifrån återanvändbara kaffefilter till föreläsningar och trollkarlslektioner. Förra året var antalet elever som ställde ut fler, men givet omständigheterna är minskningen inte helt oväntad.
– Vid vår senaste fysiska mässa deltog 218 företag. Även om det är färre som deltar i år, är det väldigt roligt att se att företagare som väljer att ställa ut också får synas. Gallerian har lockat närmare 3 000 personer sedan den lanserades den 1 februari, konstaterar Sofi.
Över 5 000 personer besökte förra årets fysiska mässa. Vid årets livesända tävlingsdag uppskattas följarantalet visserligen bli färre, men Sofi poängterar att UF-gallerian och livesändningen utgör viktiga fönster för UF-företagarna.
– Det är huvudsakligen Ung Företagsamhets rådgivare och partners som tillsammans med föräldrar och släktingar väntas delta. I år har det varit extra viktigt att UF-företagarna hjälper till att marknadsföra eventet, säger Sofi.
Vid Ung Företagsamhet i Uppsala Län har man under året jobbat hårt för att ställa om, snarare än att ställa in. Ändå är det vissa aspekter av den traditionella UF-mässan som är svåra att återskapa i digitalt format. Sofi beskriver hur hon kommer sakna människorna och energin.
Betydelsen av UF-företagande har blivit allt mer tydlig under pandemin. Oavsett hur terminen påverkats kommer eleverna alltid bära med sig sina erfarenheter från att driva UF-företag.
– Mässan har blivit som en mötesplats för företagare i Uppsala Län. Deras närvaro och engagemang ger framtidstro och ringar på vattnet! Att få skämma bort våra UF-lärare för allt arbete de gör är också något jag kommer att sakna. Jag hoppas innerligt att vi kan bjuda in till en fysisk mässa nästa år, då ska vi se till att den bli oförglömlig! säger Sofi.
Det är inte bara det faktum att mässan är digital som är nytt för i år. Under de senaste åren har Sofi lett prisutdelningen, men nu har stafettpinnen lämnats över till skolinspiratörerna Alex Holmström och Saga Gustafsson. Under onsdagseftermiddagen kommer de att utse årets pristagare.
–Jag ser fram emot att se dem både axla och växa i den nya rollen. En annan återkommande höjdpunkt är att får vara med när UF-företagarna tar emot sina priser. I år kommer vinnarna av Årets säljare och Årets UF-företag vara med på länk och jag hoppas att deras energi går igenom rutan, för den smittar av sig! konstaterar Sofi.
Den pågående pandemin har kommit att prägla gymnasielevernas studier. I tider när lite är som vanligt, vittnar både elever och lärare om att UF-företagandet blivit en viktig motivation och drivkraft.
– Betydelsen av UF-företagande har blivit allt mer tydlig under pandemin. Oavsett hur terminen påverkats kommer eleverna alltid bära med sig sina erfarenheter från att driva UF-företag. Lärarna gör ett jättearbete och de unga företagarna ställer om. Det gör enorm skillnad, berättar Sofi.
Betydelsen av UF-företagande återspeglas också i att fler elever än tidigare vill fortsätta driva företag efter UF-året. Sofi berättar hur allt fler hållbarhetsaspekter inkluderas i elevernas affärsidéer.
-Det är fortfarande stort fokus på miljöaspekten, men vi ser också ett ökat intresse för ekonomiska och sociala faktorer. Det är tydligt att socialt entreprenörskap ligger i tiden, något som bland annat bidragit till att öka intresset hos elever från fler gymnasieprogram, berättar Sofi.
Trots en lyckad digital omställning medför pandemin utmaningar för Ung Företagsamhets verksamhet. Utan regelbundna skolbesök är det inte lika lätt att försäkra sig om att information når fram till eleverna.
– Att inspirera och informera våra UF-företagare har blivit svårare. Nu måste vi förlita oss på att de läser sin mejl och följer oss på Instagram. Vi märker dock att det är färre elever som ställer rätt frågor vid rätt tid, berättar Sofi.
Att pandemin fått konsekvenser för det lokala näringslivet märks också vid Ung Företagsamhet i Uppsala Län.
– På grund av pandemin har en handfull partners inte kunnat förnya sitt partneravtal för år 2021. Samtidigt har ett par har valt att öka sin finansiering. Det är ett fint och solidariskt tänk som stärker tron på att det goda kommer att vinna, avslutar Sofi.
Entreprenörskap i skolanUNG FÖRETAGSAMHET.