NYHET2 november 2020

Sverige borde gå i bräschen för privacy – startupbolag vill se nytänkande

De har utsetts till ett av världens fem främsta startupbolag inom området anonymisering, blivit utnämnda till ett av Sveriges bästa AI startups, och i somras blev deras produkt äntligen godkänd av Datainspektionen. 

För Indivd har juridisk och analytisk kompetens från utlandet varit avgörande. Fredrik Hammargården tror att många företag skulle vara hjälpta om Sverige satsade mer på dessa områden. 

Företaget Indivd, med bas i Sundsvall, är nu i startgroparna för att lansera sitt verktyg för anonym ansiktsigenkänning. Resan har varit lång och prövande. De menar att Sverige har en stor möjlighet att positionera sig internationellt när det gäller satsningar på GDPR och privacy.  

Under flera år har företaget Indivd jobbat med frågan om det går att bygga ett system för den fysiska handeln, där man får information om kunder utan att röja deras personliga identiteter.  

– Idag handlar mycket i handeln om att samla in persondata för att ge kunden den bästa upplevelsen och hjälpen. Samtidigt pågår en motrörelse, för att skydda den privata integriteten. Vår lösning på den här ekvationen är en anonymiseringsmetod, där vi tar in data om kundernas val och hur de rör sig i butiken, samtidigt som de förblir anonyma, säger Fredrik Hammargården, en av grundarna och delägarna i Indivd. 

Juridiska utmaningar 

Den största utmaningen för Indivd har varit GDPR. 80 procent av deras totala kostnader under uppstartsfasen har hittills gått till att utreda frågor kring dataskyddslagen. 

– Det har varit utmanande. För alla som håller på med affärsutveckling så handlar det ju till stora delar om data, så GDPR blir därför alltid en central fråga. Juridisk kompetens är dyrt och det är inte lätt för ett startupföretag att klara finansieringen av denna. För oss hade det hjälp mycket om man kunnat jobba mer med exempelvis labb och så kallad sandlådeverksamhet. Då hade vi snabbare kommit vidare från experimentfasen. Att bedriva den forskning vi gjort med i princip ingen lön alls har varit tufft ekonomiskt, säger Fredrik. 

För Indivd har juridisk och analytisk kompetens från utlandet varit avgörande. Fredrik tror att många företag skulle vara hjälpta om Sverige satsade mer på dessa områden. 

– Att det är svårt att hitta den rätta kunskapen i Sverige är en indikation på att något behöver göras. Jag tror att Sverige har en stor möjlighet att positionera sig internationellt när det gäller GDPR och privacy. Vi vet att många kommer att ställas inför utmaningar när det gäller juridiken, och många uppstartsföretag kommer inte klara av dessa processer och resultatet blir istället ingenting, säger Fredrik.  

Lanseringen bromsades upp 

När Datainspektionen i somras till slut godkände Indivds teknologi – som ingår i tjänsten Indivd X –var planen att äntligen gå från forskning till kommersialisering. Men som för så många andra så skedde en inbromsning på grund av corona. 

– Eftersom handeln drabbades hårt, så påverkade det våra möjligheter att sätta igång piloter i butiker, så allt blev förskjutet några månader, säger Fredrik. 

I tider då det ständigt pratas om att hålla fysisk distans, har ni tvivlat på om det är rätt att satsa på en produkt som är till för den fysiska handeln?
– Corona har ju blivit en brytpunkt där väldigt mycket ställs på sin spets. Men vi ser det långsiktigt och är hoppfulla. Under hösten tycker vi ändå att vi kan se tecken på att den fysiska handeln är viktig för människor och att den fyller ett behov vid sidan av e-handeln. Fysiska butiker skapar en upplevelse som du inte får på nätet och för framtiden tror jag att det är just detta handeln kommer att fokusera på. 

GDPR
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist