PĂ„ Söderstens Ă„keri Ă€r de besvikna pĂ„ hur svenskt rĂ€ttsvĂ€sende hanterar transportnĂ€ringen. Ăgarfamiljen Södersten menar att vi i Sverige har en alltför rigid hantering av lagstiftningen gĂ€llande exempelvis kör- och vilotider samt att man inte kommer Ă„t de verkliga problemen.
â Det Ă€r böter pĂ„ allt. En förare stannade och tog rast och en mamma kom och bad honom flytta pĂ„ sig för att hon skulle komma in med sitt barn till förskolan. Han blev tvungen att bryta sin rast och det kostade 3000 kronor. Det betalade jag ur min pension, för jag vill inte att vĂ„ra anstĂ€llda ska behöva betala för att jobba, sĂ€ger grundaren Bengt Södersten.
Han Àr inte kritisk mot reglering av överlast i sig, utan tycker att det Àr viktigt att det finns. DÀremot tycker han att kontrollerna mÄste utföras med större förnuft.
â Nu gör man alla till brottslingar. Man borde i stĂ€llet titta efter systematik och uppsĂ„t. Det Ă€r de som kör dygnet runt som borde hĂ„llas efter, att vi Ă„ker pĂ„ stora böter för sĂ„dana smĂ„saker Ă€r rena dumheter.
Han menar att de verkligt oseriösa Äkarna som systematiskt kör under olagliga villkor kommer undan i dagens kontrollsystem. Man silar mygg och svÀljer kameler. De riktigt farliga transporterna borde kontrolleras och klampas, men de fullutbildade trafikpoliser som kan kontrollera tung trafik har minskat, vilket möjliggör för Äkerier frÄn hela Europa att kringgÄ EU-bestÀmmelserna gÀllande exempelvis cabotage.
Fokus hamnar pÄ mindre förseelser. Polisen har helt enkelt inte kapacitet att hantera de grövre övertrÀdelserna till följd av bÄde resursbrist och att klampning, cabotage- och kombidirektiven Àr sÄ krÄngliga och mÄnga gÄnger överlappar varandra, vilket gör det svÄrt att tillÀmpa reglerna. Detta minskar förutsÀttningarna för en fri och sund konkurrens inom EU.
Bengt Södersten menar dessutom att man som transportföretagare i Sverige Àr rÀttslös, dÄ vissa Àrenden inte gÄr att överklaga. Detta kan illustreras med ett fall som Söderstens sjÀlva drivit Ànda upp i EU-domstolen.
â VĂ„r chaufför blev vĂ€gd av polisen i Avesta, och vĂ„gen visade cirka 10 ton för mycket, varför detta blev rapporterat. Det hela visade sig dock vara felaktigt enligt mĂ€taren vid Fors Pappersbruk, sĂ„ vi gick till rĂ€ttegĂ„ng. RĂ€tten gick pĂ„ virkesmĂ€tarens uppgifter och friade bĂ„de mig som Ă€gare till fordonet och chauffören, dĂ„ han lastat efter Skogsstyrelsens tabell. Trots detta sĂ„ fick Ă„keriet betala en överlastavgift pĂ„ 32 800 kronor för ett överlass som inte fanns. Vi överklagade Ă€nda upp till EU-domstolen i Strasbourg, som tyvĂ€rr ej tog upp Ă€rendet, varvid det blev laga kraft i beslutet.
En branschtidning skrev vid tiden att det var i âett i laga ordning beslutat övergreppâ.
â Karin Falkmer (M) tog upp lagen i Riksdagen, men lagĂ€ndringsförslaget blev nedröstat, sĂ„ denna orĂ€ttvisa lag gĂ€ller fortfarande, och som företagare Ă€r man dĂ€rmed i praktiken rĂ€ttslös.
Anders Josephsson, nÀringspolitisk expert pÄ Transportföretagen, har förstÄelse för Söderstens reaktion.
â Vi förstĂ„r att det skapar frustration nĂ€r seriösa Ă„kerier som vill göra rĂ€tt upplever att det Ă€r de som âĂ„ker ditâ medan de som regelmĂ€ssigt bryter mot lagar och regler för att tillskansa sig konkurrensfördelar anses hamna under radarn.
De driver nu pÄ för en fortsatt förÀndring av regelverken.
â Vi mĂ„ste exempelvis fĂ„ ett mer verklighetsanpassat och mindre fyrkantigt regelverk kring tillsyn av kör- och vilotiderna. Det har skett förĂ€ndringar under 2018 som innebĂ€r sĂ€nkt sanktionsavgift för mindre allvarliga förseelser och ocksĂ„ möjlighet att helt friskriva frĂ„n sanktionsavgift. Det vĂ€lkomnar vi och det mĂ„ste nu fĂ„ genomslag i tillsynen. Sannolikt behöver det ske ytterligare förĂ€ndringar av sanktionsavgiftssystemet av kör- och vilotidsregelverket för att inte pĂ„ sikt legitimiteten för tillsynsverksamheten och ytterst lagstiftningen ska raseras.
Söderstens har dock Àven pÄ andra sÀtt fÄtt kÀnna av polisbristen. Nyligen utsattes företaget för bÄde urkundsförfalskning och grovt bedrÀgeri av en gÀrningsman i huvudstaden. Bland annat har denne förfalskat vd Göran Söderstens anteckning, skrivit ut en fullmakt att företrÀda företaget och köpt varor pÄ faktura för tiotusentals kronor. Trots att Söderstens sjÀlva lyckades luska ut bÄde personnummer och adress till bedragaren sÄ valde polisen att lÀgga ned Àrendet.
â Signalen blir ju tyvĂ€rr att samhĂ€llet tillĂ„ter sĂ„dana bedragare hĂ€rja. De Ă„ker ju aldrig fast, avslutar Göran Södersten.
TransportBrottslighetregler