Inför årets varma säsong på stadens torg så har fyra företag anonymt via VLT känts sig tvungna att höja sina röster. Allt verkar inte gått helt rätt till i hanteringen av företagens ansökningar och efterföljande beslut.
I år handlar det inte minst om huruvida företagen ska tillåtas ha tak på sina uteserveringar eller inte, något som man i många fall önskar att ha för att kunna erbjuda besökare att komma dit även vid svalare eller regnigt väder. Samtidigt som vissa aktörer tillåts ha tak på sina uteserveringar, nekas andra detsamma. Det snedställer konkurrensen, säger en av företagarna. Andra upplever att man blivit felaktigt behandlade och att dialog har saknats.
En levande stadskärna under årets soliga månader handlar inte enbart om uteserveringar – men det är naturligtvis en viktig komponent. För att skapa en levande stad oaktat regn eller solsken så fungerar uteserveringarnas tak eller pergola som en tacksam försäkring som förlänger säsongen. Ges denna möjlighet enbart hos vissa och inte hos andra efter kommunala beslut, så är det givet att andra entreprenörer kommer att tappa kunder på en sådan förutsättning.
Det här är inte vad Västerås behöver. Västerås har inte råd med att generera en känsla av orättvis behandling hos stadens lokala restauranger, caféer och pubar under högsäsong. Redan idag uppger flera företag i city att stadens företagsklimat har mer att önska.
Västerås har potential att bli en ännu mer attraktiv stad med en blomstrande restaurangscen. För att nå dit behöver staden och dess företagare samverka. Att tillåta uteserveringar med fasta tak är en del av detta men en stor del ligger också i att vara konsekvent i att förstå, underlätta och ge de bästa förutsättningarna för stadens företag.
När ärenden inte ros i hamn som väntat ställer det krav på en tät dialog tillsammans med entreprenörerna för att säkerställa att samtliga har en förståelse om varför kommunen resonerar som den gör. Den gemensamma övertygelsen bör ju vara att Västerås ska få fler att starta och frodas med sina verksamheter här, inte skicka signaler om att det bara är till för ett par få.
Lokalt Företagsklimat