Svenskt Näringsliv, Sveriges Kommuner och Regioner och Upphandlingsmyndigheten fortsätter med de gemensamma seminarierna kring kategoristyrning. Den 14 maj sänder vi seminariet: Kom igång med spendanalysprojekt i er organisation.
HAR SÄNTS LIVE
Inköpsanalys är det verktyg som används för att ge en tydlig bild av organisationens inköp. Inköpsanalys innebär att organisationen kartlägger vem som köper, vad som köps, från vem och för hur mycket pengar, inklusive alla direktupphandlingar. För att införa kategoristyrning behöver organisationen börja med analysen som grund för att kunna kategorisera inköpen. Inköpskategorierna motsvaras av en leverantörsmarknad, det vill säga ett antal företag som säljer liknande varor och tjänster. Inom kategorin kommer kategoriteamet att analysera marknaden och utveckla strategier som kan tillämpas på hela organisationens affärer med leverantörer inom ett segment.
Upphandlingsmyndigheten kommer att inleda seminariet genom att berätta om det övergripande värdet av att genomföra inköpsanalys och dess betydelse för strategiskt inköpsarbete och ökad måluppfyllelse.
På seminariet kommer bland annat Täby kommun berätta hur de lyckades genomföra inköpsanalyser utan att tilldelas extra resurser. Kommunen kommer också att berätta vilka mål och effekter som inköpsanalyserna har genererat. Vi får också ta del av hur Region Stockholm har arbetat med kategoristyrning.
Seminariet vänder sig till både offentliga och privata inköpare. Arrangörer är Svenskt Näringsliv, Sveriges Kommuner och Regioner och Upphandlingsmyndigheten
Alla seminarium är digitala, länk till seminariet skickas några dagar innan utsatt datum via e-post till dig som anmält dig.
HAR SÄNTS LIVE