Under de senaste årens inflationskris har det vid upprepade tillfällen hävdats att företagen kunnat göra stora vinster genom att vältra över sina ökade kostnader på konsumenterna. Det har även påståtts att näringslivet inte bara lyckats upprätthålla sin lönsamhet, utan i många fall även förbättrat den, på bekostnad av hushållen.
Påståendena baseras ofta på att näringslivets så kallade vinstandel sedan en tid tillbaka har legat över det historiska genomsnittet. Eftersom vinstandelen är ett trubbigt mått på lönsamhet är det dock viktigt att ta hänsyn till flera indikatorer för att få en rättvisande bild av lönsamhetsutvecklingen. I denna rapport kompletteras därför analysen med företagsekonomisk statistik och enkätdata.
Den övergripande bilden är att näringslivets lönsamhet steg i samband med återhämtningen från pandemin, men att den därefter försämrades påtagligt. Detta som ett resultat av ökade insatsvarukostnader, stigande räntor och svag inhemsk efterfrågan. Med undantag för bruttovinstandelen, pekar den senaste tillgängliga statistiken på svagare lönsamhet än normalt för näringslivet.