Socialdemokraternas vallöfte om en extra veckas betald ledighet för Sveriges föräldrar har fått stor uppmärksamhet. Men hälften av väljarna tycker att det är ett dåligt förslag, visar en ny undersökning från Kantar Sifo.
Socialdemokraterna lovar en extra veckas betald ledighet per år för föräldrar med barn mellan 4 och 16 år. Det är ett förslag som berör cirka 900 000 hushåll och blir därmed ett av de dyrare inslagen i partiets valmanifest.
Enligt Svenskt Näringslivs beräkningar blir den samhällsekonomiska kostnaden för förslaget 32,9 miljarder kronor.
Hälften av väljarna, 50 procent, tycker att ”Familjeveckan” är ett dåligt förslag, visar en ny Kantar Sifo undersökning som gjorts på uppdrag av Svenskt Näringsliv.
32 procent tycker att det är ett bra förslag och 18 procent vet inte.
– Jag tror att väljarna genomskådar detta som valfläsk och att man tycker att det finns viktigare satsningar att göra. Det är en väldigt dyr reform som drabbar företagens kompetensförsörjning med stora samhällsekonomiska konsekvenser som följd, säger Svenskt Näringslivs chefekonom Bettina Kashefi.
I de åldrar där många har barn, 30 - 49 år, tycker 49 procent att det är ett dåligt förslag. Bara 34 procent tycker att det är ett bra förslag.
Av de svarande uppger 88 procent att de har kännedom om förslaget.
Undersökningen genomfördes i september 2018 och hade 1003 svarande.
Konjunktur - Sveriges ekonomiska lägeValet 2018