EU-kommissionens strategi för konsumentpolitik får bara delvis godkänt
EU-kommissionens konsumentstrategi uppfyller delvis de krav som Svenskt Näringsliv har ställt, men mer fokus på stärkt konkurrenskraft och minskad regelbörda behövs, skriver Eva Häussling, policyexpert på konsument- och marknadsrätt.

EU-kommissionens nyligen publicerade strategi och handlingsplan för konsumentpolitiken 2030 innehåller det strategiska ramverket för EU:s konsumentpolitik och sätter prioriteringar och åtgärder för de kommande fem åren. Den fokuserar på fyra prioriteringar: Att undanröja hinder för konsumenter på den inre marknaden; att stärka digital rättvisa och skyddet för konsumenter online; att främja hållbar konsumtion och att stärka upprätthållandet av konsumenternas rättigheter.
Strategin uppfyller delvis de krav som Svenskt Näringsliv har ställt, men mer fokus på stärkt konkurrenskraft och minskad regelbörda behövs.
Agendan innehåller få konkreta förslag på förenklingar och minskad administrativ börda för företag.
Huvudbudskapen från Svenskt Näringsliv inför EU-kommissionens framtagande av strategin var att den borde fokusera på tillämpningen av befintligt regelverk, förenkling av konsumentlagstiftningen och stärka konkurrenskraften istället för att införa nya regelverk.
Vi välkomnar konsumentstrategins övergripande målsättning och prioritering att förenkla och tydliggöra konsumentskyddsregler och minska onödig administrativ börda för företagen. Dock innehåller agendan få konkreta förslag på förenklingar och minskad administrativ börda för företag.





