Solna har Sveriges bästa företagsklimat för trettonde året i rad. En framgångsfaktor är service och bemötande. ”Det känns än mer aktuellt i dag när många av våra företag upplever svåra situationer”, säger näringslivschefen Katarina Barter.
Varför behåller Solna förstaplatsen i årets kommunranking?
– Solna har länge prioriterat näringslivet och förstått kopplingarna mellan tillväxt, sysselsättning och en attraktiv stad för våra invånare. Kommunens näringslivsenhet har en samordnande funktion men äger inte allt näringslivsarbete. Alla som kommer i kontakt med företagen har ägarskap för sina relationer och att så många samarbetar på flera fronter är en av flera framgångsfaktorer, säger Solnas näringslivschef Katarina Barter.
Vilken är effekten av att ha Sveriges bästa företagsklimat?
– Framgång föder framgång. Det blir en god spiral med ännu fler företagsetableringar, vilket skapar nya arbetstillfällen och ökade skatteintäkter – inte bara för Solna eftersom så många arbetspendlar hit från andra kommuner. Så ett gott företagsklimat lägger grunden för välfärd och att kunna arbeta långsiktigt med exempelvis integration och arbetslöshet.
Var ligger fokus i näringsarbetet i dag?
– Vi fortsätter att arbeta med service och bemötande, vilket känns än mer aktuellt i dag när många av våra företag upplever svåra och i vissa fall krisartade situationer på grund av pandemin. Denna situation ökar behovet av nya idéer, innovationer och samverkan. Efter att ha lyssnat på företagen under våren så växlar vi nu upp och skapar fler mötesplatser för idéutbyte och nätverkande. Vi har även en tätare dialog och fler företagsbesök än tidigare. Dessutom behöver vi lyfta goda exempel på företag som både går bra och har gjort spännande omställningar samt goda samhällsinsatser.
Solna utmärker sig med en stor andel arbetstillfällen relaterat till antalet invånare, varför?
– Det är resultatet av den vision som Solna har arbetet efter enträget och länge, samarbetet mellan stadsutveckling och näringsliv som har resulterat i en attraktiv stad. Jag tror också att det geografiska läget, goda kommunikationer och den väl utbyggda infrastrukturen påverkar positivt. Nu byggs det en ny tunnelbanelinje, så vi fortsätter att blicka framåt.
Du började din tjänst i april när pandemin var i full fart, hur har din första tid varit?
– Det var en utmaning i sig att ta över som näringslivschef i Solna med tolv års toppresultat i backspegeln och det blev annorlunda när jag inte kunde träffa medarbetare och företag rent fysiskt. Som många andra inser man vikten av det fysiska mötet, men det har också lett till ett effektivare arbete med fler digitala möten. Det har varit en väldigt utmanande tid men nu ser vi att företagen planerar framåt i större utsträckning så jag ser fram emot en intensiv höst med många samarbeten och möten.
Undersökningen Lokalt företagsklimatLokalt Företagsklimat