Föreningen Svenskt Näringsliv har beretts tillfälle att avge yttrande över ovanstående förslag och ansluter sig till vad Näringslivets Skattedelegation, NSD, har anfört i bifogat yttrande.
Sammanfattande synpunkter
- Utredningen har valt att begränsa arbetet till momskaruseller. NSD menar att en bredare kartläggning hade behövts för att identifiera olika bedrägliga tillvägagångssätt och relevanta åtgärder för att motarbeta dessa på sätt som är hållbara över tid.
- Utredningen föreslår att ett momsregistreringsnummer ska visas som ogiltigt i VIES om påtaglig risk finns för momsundandragande samt att en möjlighet införs till interimistiskt beslut, utan föregående kommunikation. NSD ifrågasätter om detta är proportionerliga åtgärder. Karusellbedrägerierna har förekommit under en tid där Skatteverkets kontroller har nått bottennivåer.
- Utredningen bedömer att fler kontroller behövs för att identifiera och förhindra bedrägerierna. NSD anser att detta är en kraftig underdrift och vill snarare påtala att kontrollen generellt behöver vara såväl noggrannare som mer frekvent.
- Utredningen föreslår att beslut får ske att inte registrera eller avregistrera den som uteslutande eller så gott som uteslutande använder registreringen för momsundandragande eller om det finns en påtaglig risk för momsundandragande. NSD delar utredningens bedömning och finner åtgärden nära sammankopplad med behovet av ökade och mer noggranna kontroller.
- Utredningen föreslår en att möjlighet införs för Skatteverket att fatta ett särskilt beslut om att en viss överskjutande ingående moms inte ska tillgodoräknas på skattekontot under pågående kontroll av momsdeklaration. NSD delar utredningens bedömning.
Utöver ovanstående synpunkter anser NSD
- att Skatteverkets kunskap behöver öka om företagande, nya affärsmodeller och handelsmönster för att kunna identifiera riskfyllda beteenden och bedrägerier,
- att informationen och utbytet mellan EU:s medlemsstater behöver stärkas,
- att en bättre samverkan behövs mellan utredningar, myndigheter och näringslivet för att identifiera gemensamma utmaningar och lösningar,
- att brister i den digitala infrastrukturen, i register och i informationen måste åtgärdas och att det digitala samarbetet behöver förbättras mellan myndigheter,
- att momskompetensen hos Skatteverket behöver höjas och att generella, kraftfulla förenklingar behövs i momsregelverket. Detta för att frigöra resurser hos företagen, Skatteverket och domstolarna som kan överföras till kontrollverksamhet.