Få länder i den utvecklade världen har så stor omsättning av rektorer som Sverige. Att leda en skola här är utmanande även under normala förhållanden; rektors övergripande ansvar omfattar allt från rekrytering och arbetsmiljö, renoveringar och lokaler, till datasekretess, elevhälsovård, skoljuridik och pedagogiskt ledarskap. Att driva en stor grundskola belägen i ett socialt utsatt område – där skjutningar och gängkriminalitet är vardag – är en nästintill omöjlig uppgift.
Detta är en rapport från en sådan skola Internationella Engelska Skolan i Eskilstuna,där jag var rektor 2020 till 2024.
Så inleder Damian Brunker sitt vittnesmål från en skola i ett av Sveriges så kallade utsatta områden, Frösunda i Eskilstuna. Rapporten beskriver verkligheten för lärare och elever i denna tuffa miljö, hur skolan utmanade sin omgivning – ofta motarbetad av myndigheter – och skapade sin egen gemenskap i konkurrens med kriminella gäng.
Brunker menar att svenska rektorer saknar de verktyg och den frihet som de behöver för att vända utvecklingen i landets mest utmanade skolor. Han föreslår ett antal policyförändringar för att komma till rätta med situationen.