HAR SÄNTS LIVE
Spelar det någon roll vilken skola man går på? Eller speglar resultaten bara elevsammansättningen?
En ny matematik-studie, genomförd av skolforskaren Gabriel Heller-Sahlgren på uppdrag av Svenskt Näringsliv, bekräftar att det finns betydande kvalitetsskillnader mellan svenska skolor. En slumpmässig elev på en av landets sämre skolor skulle alltså haft större matte-kunskaper om han eller hon hamnat på en bra skola i stället.
Studien – som rimmar väl med tidigare forskning – visar att likvärdighetsproblemen i svensk skola har en avgörande geografisk dimension. Nytt är att vi kan redovisa resultaten på kommunnivå, i stället för enbart på kommungruppsnivå. Friskolornas resultat studeras också.
Vad beror kvalitetsskillnaderna på? Och vad kan landets sämre skolor lära sig av de bästa?
Välkomna att delta både som publik och frågeställare!
OBS! Det finns möjlighet att följa seminariet på plats i Näringslivets Hus eller digitalt. Max antal personer på plats är 85. Seminariet spelas även in och finns tillgänglig att se i efterhand. Tillgängliga platser finns så länge det går att välja till alternativet.
Kaffe och fika serveras från 13:00
HAR SÄNTS LIVE