Teknik i grundskolan är skolans nyaste ämne. Det blev ett eget ämne med egen kursplan år 1994. Efter 30 år är det dags att nagelfara ämnet; Vad vill vi att barnen lär sig i teknik i skolan? Vad lär de sig? Vad säger tekniklärarna? Vad säger eleverna? Fungerar teknikämnet som en inspiration för eleverna när de senare väljer program på gymnasiet? Och inte minst; signalerar skolan att teknik är ett viktigt ämne?
Den här rapporten bygger på litteraturgenomgång, intervjuer med lärare och elever samt workshops med viktiga intressenter. Det är många som är intresserade av teknikämnet just nu. Att frågan är så aktuell beror på flera saker. Läroplansutredningens framtida betänkande kommer vara ett startskott för Skolverket att förbereda nya läroplaner, kursplaner och kommentarmaterial.
Fler elever behöver välja tekniska utbildningar. Skolverket konstaterar att många av yrkesprogrammen med teknisk inriktning har ett lågt söktryck. Det är inte tillräckligt många ungdomar som efter avslutad grundskola har fått upp ögonen för teknik helt enkelt.
Teknikämnet innebär 88 lektionstimmar för lärare och elever att tillsammans bygga kunskap och skapa nyfikenhet för teknik i alla dess former. Mycket behöver göras för att få teknikämnet att bli en språngbräda till de tekniskt inriktade programmen på gymnasiet och samtidigt ska ämnet ge en grundläggande kunskap om teknik för alla medborgare.