Martin Erkenborn är nytillträdd vd för Leksand Resort. Han har tagit över ett företag som expanderar och han ser ett tydligt behov av både sänkta arbetsgivaravgifter för unga liksom behovet av utbyggd laddinfrastruktur för elbilar.
Leksand Resort är kanske mest känt för Leksands Sommarland, men i företaget ingår också Leksand Resort Camping & Stugby, restaurang- och barverksamheten på Tegera Arena samt Moskogen hotell- och konferens.
Det är alltså en bred verksamhet inom besöksnäringen som Martin Erkenborn, tidigare kommersiell chef inom flygbolaget BRA, tog över i september efter att tidigare vd Rony Forsberg gått i pension.
– Det finns både likheter och skillnader mellan företagen. Leksand Resort är ett välskött och fint bolag som har välkomnat mig mer än väl, säger han.
Leksand Resort har mellan 300–350 ungdomar och unga vuxna säsongsanställda varje år.
– När säsongen för sommarlandet och Resorten börjar gå mot sitt slut tar verksamheten på Tegera-arenan fart i och med hockeysäsongen. Slår man ihop restaurangerna och barerna ansvarar vi för 12 stycken på arenan, så det är en stor verksamhet. Camping- och stugbyn rullar på året runt och där har vi beslutat att till sommaren 2024 investera 20 miljoner kronor för att framförallt bygga fler vinterbonade stugor.
Martin Erkenborn berättar att de anställer medarbetare från 15 år och uppåt, men att det finns fördelar med att de har fyllt 18 år.
– En stor del av våra anställda är just gymnasieungdomar eller har nyligen tagit studenten. 18-årsgränsen är betydelsefull, eftersom de då kan jobba med allting, exempelvis på restauranger och barer eller som badvärdar i vårt stora vattenland. Därför är sänkta arbetsgivaravgifter för unga någonting vi verkligen vill ha tillbaka. Det hade möjliggjort att vi kunnat anställa ännu fler unga än vad vi gör i dagsläget.
Leksands sommarland har cirka 150 000 besökare per år och av dessa är omkring 30 procent från Norge, ett land där elbilar utgör över 80 procent av nybilsförsäljningen.
– Den norska utvecklingen med elbilar har skapat ett stort behov av elbilsladdare i anknytning till våra verksamheter, i synnerhet vid Leksand Sommarland. Svenska gäster med elbilar ökar också stadigt och blir fler och fler. Våra gäster förväntar sig helt enkelt att kunna ladda sina bilar medan de besöker våra verksamheter. Idag kan vi inte erbjuda den möjligheten och antalet laddare i närområdet generellt är alldeles för få och det krävs därför en realisering av utbyggnadsplaner i en takt som är betydligt snabbare än i dag. Här måste kommuner, besöksnäring och nätbolagen kunna samverka.
Idag har sommarlandet sex elbilsladdare och kommer därför att bygga ut 40 nya laddplatser till sommaren med förhoppningen att också andra aktörer hänger på.
– Om vi ska hålla i vår attraktionskraft som region och säkra framtida turism måste vi gemensamt se till att vi får fler laddstolpar. Vi på Leksand Resort och Leksand Sommarland ska bygga så många vi kan men fler lösningar måste skapas i samverkan för öka utbudet av elbilsplatser, avslutar Martin Erkenborn.
Arbetsgivaravgift