Flera vinnare har nu korats under tävlingarna i Ung Företagsamhet på Gotland. Emrik Ahlby, Robin Lundin, Alex Gradin och Amanda Bering från gymnasieskolan Gotland Grönt Centrum driver UF-företaget Skogsskötsel UF som vann kategorin Årets tjänst på Gotland
Tillsammans identifierade Skogsskötsel UF ett behov hos skogsägarna på Gotland, och tog utifrån det fram sin affärsidé.
– Vår affärsidé är att röja skog och behandla plantor med viltskydd, då bitskador från rådjur är ett stort problem. Det gör att man behöver plantera om vilket innebär ökade kostnader. Med våra tjänster slipper man detta. Vi har skogen nära till hands och hörde att det fanns ett stort behov av dessa tjänster, samtidigt som få vill utföra arbetet. Därför vi tar bort dåliga träd som inte genererar pengar och på så sätt kan produktionen öka, säger Emrik Ahlby, ekonomiansvarig för Skogsskötsel UF.
Möjligheten att driva UF-företag är vanligast inom teoretiska gymnasieutbildningar. Emrik lyfter däremot fram vikten av att det även erbjuds på praktiska utbildningar som deras på naturbruksprogrammet.
– Det är många av eleverna på de praktiska utbildningarna som i framtiden kommer driva egna företag. Då är det bra att få erfarenheter av vad som krävs för att kunna driva ett framgångsrikt företag, säger Emrik Ahlby.
Emrik Ahlby delar även med sig av tips till framtida UF-företagare.
– Det är viktigt att tänka igenom sin affärsidé innan terminen börjar. På så sätt undviker man att slösa dyrbar lektionstid på att fundera kring vad man ska göra och då kan man istället fokusera på att faktiskt driva UF-företaget, säger Emrik Ahlby.
Svenskt Näringsliv har även intervjuat SafeBody UF från Handelsprogrammet på Visby Gymnasium som drivs av Chris Hägbom, Meja Jensen och Saga Johansson. De tilldelades priserna Årets socialt hållbara UF och Årets vara.
– Vi gjuter handgjorda betongfigurer i olika former av män och kvinnokroppar. Detta gör vi för att stödja brottsofferjouren kopplat till våld i hemmet. Vi har tagit del av statistik från brottsofferjouren som visar att våld inom hemmet har ökat. Detta vill vi vara med och motverka. Därför marknadsför vi brottsofferjouren och skänker 20 kronor per såld produkt till deras verksamhet, säger Meja Jensen.
Meja Jensen förklarar vidare vad de lärt sig från att driva UF och att det viktigaste varit att kunna bidra till ett bättre samhälle.
– Vi drev UF-företag redan förra året och då var det mycket som var nytt. Nu har vi fått en enormt positiv kundkontakt och respons. Vi känner även att det är viktigt att vi genom vårt UF-företag faktiskt gör skillnad i samhället. Därför är det viktigaste vi tar med oss att man genom företagande kan bidra till ett bättre samhälle, säger Meja Jensen.
De bestämde sig tidigt för att fortsätta driva UF-företaget efter gymnasiet och delar också med sig av handfasta tips för att lyckas.
– Ett tips till framtida UF-företagare är att erbjuda en produkt som inte har alltför höga kostnader. På så sätt slipper man samla in riskkapital eller använda pengar från egen ficka. Till sist måste det vara kul att driva UF-företaget samtidigt som man bör driva det tillsammans med personer man har lätt att samarbeta med, säger Meja Jensen.
UNG FÖRETAGSAMHET.