På bara tre år har Bofint växt till ett företag med 60 anställda från 13 nationer och innan året är slut räknar man med att vara ungefär 100 anställda. ”Det blir roligare och roligare för varje dag. Nu börjar jag även känna en stolthet över vår företagsresa och vad vi bidrar med till samhället”, säger Lucas Börjesson, Vd och ägare till Bofint.
Direkt efter studenten 2014 började Lucas Börjesson jobba på lagret på Santa Maria för att tjäna pengar. Ett år senare använde han pengarna för att starta upp företaget och första kunden fick Lucas Börjesson i april 2015. Då arbetade han även samtidigt på Burger King för att själv kunna ta ut lön. Redan efter 1 månad anställde han sin första medarbetare. Nu är målet att företaget ska vara 100 anställda innan 2018 är slut.
– Jag har alltid gillat försäljning så det blev naturligt att starta företag. Hemsidan satsade jag mycket på från första början för att vara så synliga som möjligt. Så nu, tre år senare, är vi över 60 anställda, säger Lucas Börjesson.
Bofint ser sig själva som framtidens serviceföretag genom att erbjuda helhetslösningar för städ- och lokalvårdstjänster till företag, organisationer och privatpersoner. De är störst i Kungsbacka, men finns från Varberg i söder till Tjörn i norr. Vid starten 2015 var det främst privatkunder, nu utgörs närmare 80 procent av omsättningen av företagskunder.
– En utmaning är att det finns så många dåliga upphandlingar. Det är stora kravspecifikationer men ingenting följs upp. Hur ser utvärderingsmodellerna ut? Tyvärr märker jag allt mer att förfrågningsunderlagen inte bygger på kunnighet, men det är bra när till exempel kommuner som Kungsbacka bjuder in till möte inför ett förfrågningsunderlag, konstaterar Lucas Börjesson.
Idag är Bofint en stor och synlig aktör, vilket har medfört att det blir allt lättare att rekrytera. Många utlandsfödda arbetar i företaget och ett sätt att utveckla dem och deras svenska är att ingen som talar samma språk arbetar tillsammans.
– Vi försöker matcha språken för att utveckla deras svenska, men också för att vi lovar kunderna att de kan kommunicera med oss. Det är extremt kul att se personalens språkutveckling – att höra allt fler prata flytande svenska. Det skapar förutsättningar för en bättre integration i samhället, fortsätter Lucas Börjesson.
Inför kommande riksdagsval finns ingen större oro för RUT, för Bofints största fokus ligger på fler företagskunder. Men istället anser Lucas att branschen borde bli bättre på att kommunicera hur direktavdraget fungerar.
– RUT och den halverade arbetsgivaravgiften har varit väldigt viktig för utveckling av företaget, och möjligheten att kunna anställa så många personer. Målet i början var att sälja bolaget efter 2-3 år, men det blir bara roligare och roligare att driva företaget för varje dag. Nu börjar det även infinna sig en stolthet över vad vi har presterat. Det känns extra kul, avslutar Lucas Börjesson.
Gilla Jobbskaparna är ett gemensamt initiativ från Sveriges företagsamma människor som stöttas av Svenskt Näringsliv. Kampanjen går under #gillajobbskaparna i sociala medier med uppmuntran till att skapa bättre förutsättningar för fler och växande företag.