24 oktober 2025

Så ska Oskarshamns kommun bli ännu bättre på att underlätta för företagare

I Oskarshamn ska förvaltningen ge god service och ha förståelse för företagares situation. Det har kommunledningen slagit fast. Och nyligen anordnades en workshop för att komma närmare målet.

kontorsarbete
Foto: Canva

Svenskt Näringsliv gör årligen en undersökning om företagsklimatet i landets 290 kommuner. I senaste upplagan uppgav 72 procent av de tillfrågade företagen i Oskarhamns kommun att de haft kontakt med kommunen under det senaste året. Främst gällde kontakterna olika former av tillstånd eller tillsyn och kontroll.

Landets företagare har cirka 1 200 lagar och 2 200 förordningar att förhålla dig till. Det är naturligtvis inte alltid så enkelt, men i kommuner som arbetar serviceinriktat blir efterlevnaden av reglerna bättre.

De flesta kommuner är bra på att följa juridiska krav, handlägga ärenden efter gällande lagar och se till att företagen behandlas på ett likvärdigt sätt. Många kommuner presterar även väl sett till tjänsteutbud och rutiner – handläggningstiderna är rimliga och det finns till exempel företagslots och olika e-tjänster. Men när det gäller kultur och värderingar är skillnaderna mellan kommunerna större. Där det finns ett serviceinriktat arbetssätt möter tjänstemännen företagarna utifrån vilka förutsättningar de har. Det finns helt enkelt förståelse för företagarnas perspektiv och insikt om att de allra flesta av dem vill göra rätt, även om de inte alltid vet hur.

Jimmi Olsson
Jimmi Olsson, näringspolitisk rådgivare på Svenskt Näringsliv.

Oskarshamns kommun har tagit fasta på det och satt som uttalade mål att det ska vara enkelt att få service och finnas en god förståelse för företagarnas vardag. För att uppnå detta genomfördes nyligen en workshop med Svensk Näringsliv på temat serviceinriktad myndighetsutövning och bemötande.

– Jag vet att ett bra företagsklimat inte skapas på ett kontor. Det byggs i mötet mellan människor. Den här workshopen handlar om att skapa förståelse i de dialogerna, sa Henrik Andersson, kommundirektör i Oskarshamns kommun i samband med workshopen.

Kommunalrådet Lucas Lodge framhöll i sin tur att Oskarshamn ska vara en av de självklara kommunerna att driva företag i, såväl för befintliga verksamheter som vid nyetableringar.

Lucas Lodge och Henrik Andersson
Kommunalrådet Lucas Lodge samt kommundirektör Henrik Andersson, Oskarshamns kommun.

– För att nå dit måste vi ha en kommun som är lyhörd, snabb och tydlig i sina kontakter med företagen, förklarade han.

Baserat på egna erfarenheter ger företagen Oskarshamn högre betyg än rikssnittet då det gäller kontakt med kommunen.

– Oskarshamn har ett starkt näringsliv med företag som skapar jobb och trygghet för tusentals människor. Vårt uppdrag som kommun är att se till att de känner stöd, inte motstånd, när de vill växa, investera eller utvecklas, sa kommunalrådet Andreas Erlandsson i en kommentar till den siffran.

Ett sextiotal tjänstepersoner var anmälda till workshopen som till stor del kom att handla om gränsdragning mellan vad som är tillåtet och lämpligt. Deltagarna kom med goda inspel. Och många beskrev som det som en aha-upplevelse att inse hur många myndighetskontakter en företagare måste ha för att kunna bedriva verksamhet.

– När vi förstår varandras perspektiv blir besluten bättre och samarbetet starkare. Det gynnar både företagen och kommunen och i slutänden hela Oskarshamn, sa Lucas Lodge efter workshopen.

Mer om näringslivsklimatet i Oskarshamns kommun och Sveriges övriga kommuner finns att läsa på www.foretagsklimat.se

Lokalt Företagsklimat