De regionala tävlingarna i Ung företagsamhet Stockholm 2022 är avgjorda och Svenskt Näringsliv har träffat två av UF-företagen som gått vidare till SM. Olika aspekter av hållbarhet präglar flera av affärsidéerna.
Axel Folkebo, Carl Heilbrunn, Harald Ivemark & William Melnyk från ekonomiprogrammet på VRG Djursholm driver UF-företaget Zoma UF som nådde en andraplats i kategorin Årets vara i Stockholm. Tillsammans ville de göra något åt vissa återkommande problem hos dagens ungdomar. Zoma UF erbjuder ett alternativ till populära energidrycker som många ungdomar dricker. Zoma UF vill ge en chans till avslappning och återhämtning med en örtbaserad, vegansk och sockerfri dryck.
– Många ungdomar är idag drabbade av stress, sömnproblem, oro och ångest. Vi märkte även att dessa är återkommande problem i våra vänskapskretsar. Sedan kunde vi genom research konstatera att forskning visar att aktiv avslappning är en av de mest effektiva metoderna för att hantera dessa problem. Då funderade vi på hur vi skulle kunna komma på något konkret för att göra dagens ungdomar mer avslappnade, vilket ledde till att vi lanserade en så kallad relaxation drink. Det är en örtbaserad funktionsdryck som bidrar till avslappning, säger Axel Folkebo, VD för Zoma UF.
Eleverna tar med sig flera viktiga lärdomar från att driva UF-företaget.
– Till att börja med har vi lärt oss att det mesta tar längre tid än vad man tror och att man alltid måste ha en buffert. Vi har även insett vikten av kommunikation och nätverk. Utöver det har vi också insett betydelsen av att kontakta främmande människor som kan tillföra något till företaget. Det är även viktigt att vara uthållig och ihärdig. Vi brukar betrakta vår företagsresa som en bergsstigning, där vi tagit oss förbi många hinder men har långt kvar till toppen, säger Axel Folkebo.
Zoma UF har storslagna planer för framtiden och flera pusselbitar är på plats.
– Vi har redan nu skapat ett aktiebolag, vilket förhoppningsvis underlättar olika typer av godkännanden och certifikat. I slutändan är förhoppningen att detta ska underlätta handeln med våra återförsäljare. Eftersom vi är först på bollen med denna produkt i Sverige har vi goda möjligheter att lyckas. Vi finns hos flertalet ICA-butiker i Stockholms stad och förhoppningen är att våra drycker ska finnas i en bredd av butiker i Stockholmsområdet inom en snar framtid, säger Carl Heilbrunn, som också är VD för Zoma UF.
Axel Folkebo delar med sig om tips till framtida UF-företagare.
– Det är viktigt att våga nå ut till personer man kan tänka sig kan bidra till företaget. Samtidigt bör man heller inte känna sig begränsad att det är ett UF-företag, utan i stället tänka att man driver ett riktigt företag, säger Axel Folkebo.
Svenskt Näringsliv har även intervjuat Upaint UF från handel och administrationsprogrammet på Jensens Gymnasium Södra som drivs av Hanna Dahl Clolien, Tove Karlsson och Alexander Topalidis. De tilldelades priset Årets ekologiskt hållbara UF-företag.
– Vi har tagit fram en målarbok där barn kan lära sig om de sexton svenska miljömålen på ett enkelt vis. Barnen fyller i bilderna samtidigt som de tar del av tillhörande bildtexter. Boken underlättar för föräldrar och förskolepersonal att lära ut om miljömålen. Genom denna produkt ville vi även dra vårt strå till stacken när det gäller miljöfrågan, säger Hanna Dahl Clolien, marknadsförare Upaint UF.
Upaint UF visste tidigt att de ville ta fram en produkt som berör miljöfrågan.
– Många UF-företag idag använder sig av de sjutton globala målen medan vår bok fokuserar på de sexton svenska miljömålen som är anpassade efter Sverige. På så sätt urskiljer vi oss från andra UF-företag, säger Hanna Dahl Clolien.
Hanna Dahl Clolien förklarar vidare vad de lärt sig från att driva UF-företag, samtidigt som hon delar med sig av tips till för att lyckas.
– Vi har utvecklats mycket genom att driva UF-företaget. Man lär sig hur man driver ett företag från start till mål med allt vad det innebär. Att våga satsa och hitta sin egen väg till framgång är en framgångsfaktor. Det är även viktigt att hitta något man tror på och kan tänka sig syssla med i framtiden. Genom att ta fram en produkt från grunden lär man sig väldigt mycket. Ett hållbarhetsperspektiv hjälper också företaget på marknaden, säger Hanna Dahl Clolien.
Just nu ligger fokuset på SM i Göteborg, som äger rum i slutet av maj.
– Efter vinsten väntar nu SM. Vi har definitivt funderat på att driva företaget vidare, det finns inga tvivel om att vi vill driva företag i framtiden.
UNG FÖRETAGSAMHET.