Emilia Brauer, Janina Ojanne och Roshni Ahmed går sista året på Kungsholmens gymnasium och läser naturvetenskapsprogrammet inriktning naturvetenskap. Tillsammans driver de UF-företaget Carry Her UF med syftet att bidra till kampen mot barnäktenskap.
Bakom Carry Her UF står tre vänner som tillsammans förfasades av barnäktenskapets grymheter och bestämde sig för att de ville agera. Forumet för detta blev UF företaget Carry Her UF. Deras affärsidé är att sälja smycken som symboliserar kampen mot barnäktenskap.
Carry Her UF tillverkar och säljer halsband och skänker 10% av vinsten till organisationer som motverkar barnäktenskap. Att de skulle sälja smycken var självklart för vännerna. De ville ha en produkt som syns, för att på så sätt uppmärksamma kampen, likt rosa bandet.
– Genom att bära våra halsband är du med i kampen att låta barn vara barn säger vd och ekonomiansvarige Emilia Brauer.
Produktansvarige Janina Ojanne tillverkar halsbanden utav 100% sterlingsilver. Designen bakom halsbandet är genomtänkt. Halsbandets cirkel symboliserar en vigselring och silver strecket över ringen symboliserar opposition mot barnäktenskap. Designen är en kombination av en vigselring och en förbudssymbol.
För att få möjligheten att läsa entreprenörskap läser Emilia utökat program. Emilia valde att läsa entreprenörskap för hon var nyfiken på att driva företag såg det som sin chans att få testa det. Genom att driva UF företag har de lärt sig massor. Det har varit tuffare än de trott men samtidigt väldigt roligt. Vännerna säger att det är en fantastisk övning i samarbete och de lär sig att ta risker.
– Det bästa med UF är att du får möjlighet att känna på hur det är att vara företagare säger vd Emilia Brauer.
Den största delen av försäljningen har hittills skett genom instagram. Men nu har de inlett ett samarbete med Kidsbrandstore, nordens största webbutik med försäljning av kläder och accessoarer för ungdomar. Dessutom har de börjat sälja sina smycken i butiken MiNilla och i nästa steg ska de börja med pressutskick. Vi hoppas att nå ännu fler genom att använda oss av influencer marketing säger vd Emilia Brauer.
Framtiden för UF företaget är ännu inte bestämt. Vännerna har en kontinuerlig dialog kring om de ska fortsätta med företaget och det beror på hur det går framöver. Men en sak är säker och det här är inte det sista företaget jag driver säger Emilia Brauer.
Vi på Svenskt Näringsliv ser fram emot att följa dessa unga entreprenörer och önskar dom ett stort lycka till!
UNG FÖRETAGSAMHET.UF