NYHET5 juli 2025

Kompetensförsörjningen bromsar tillväxten i besöksnäringen

Personalbrist, regelkrångel och matchningsproblem. För Pernilla Thor, vd för Thanda Johannesbergs Slott AB, är det inga nya utmaningar – men de blir alltmer akuta. ”Vi är ingenting utan våra medarbetare, och nu tvingas vi anpassa verksamheten eftersom det är svårt att hitta personer med rätt kompetens och driv för våra behov”, säger hon.

Pernilla Thor, vd på Thanda Johannesbergs Slott AB, vill se färre tillstånd och enklare regler – annars riskerar företagen att bromsas mitt i tillväxten.Foto: Thanda Johannesbergs Slott AB

Pernilla Thor driver tillsammans med sin man tre hotell i Sverige: Hotell Öresund i Landskrona, Hotell Carlshamn i Karlshamn och Johannesbergs Slott utanför Arlanda. Verksamheten omfattar boende, restaurang, konferens och spa – och är helt privatägd. Trots en stark efterfrågan kämpar företaget med att hitta och behålla kompetent personal.

– Vi har länge haft utmaningar med rekrytering, men efter pandemin har det blivit ännu tuffare. Det är brist på erfarenhet, språkbarriärer och ibland upplever vi att folk söker utan att vilja ha jobbet, säger hon.

Yrken i skriande behov

Kompetensbehovet sträcker sig över hela spektrumet av hotellverksamheten – från kockar och serveringspersonal till spaterapeuter, receptionister och housekeeping.

– Det är inte bara att hitta någon som kan jobbet – vi behöver rätt personer vid rätt tidpunkt. Det är avgörande för att leverera service med kvalitet. Och när vi inte lyckas rekrytera rätt, drabbar det både oss och våra gäster, säger Pernilla Thor.

På Johannesbergs slott, som ligger drygt tre mil från Stockholm, har man till och med börjat ordna personalboenden för att lättare kunna bemanna verksamheten.

– Många har inte körkort och kollektivtrafiken fungerar inte när man jobbar tidiga morgnar och sena kvällar. Då återstår att vi ordnar boende, säger Pernilla Thor.

Tvingas utbilda internt

Svårigheterna har lett till att företaget i allt högre grad får utbilda personalen själva – något som är både resurs- och tidskrävande. I Landskrona drev tidigare Pernillas man ett yrkesvux-upplägg i samarbete med kommunen, och det finns planer på att införa liknande lösningar på andra orter.

– Vi har sett att det fungerar när utbildningen sker nära verksamheten, men det kräver ett starkt lokalt samarbete. Tyvärr är inte alla kommuner lika enkla att samarbeta med. Ibland blir det ett glapp mellan skola och bransch, säger Pernilla Thor.

Hon efterlyser över lag ett mycket tätare samarbete mellan utbildningsväsendet och branschen.

– Utbildningarna måste vara uppdaterade och relevanta. I dag är det inte ovanligt att elever kommer ut utan grundläggande kunskaper.

Efterlyser bättre matchning

Arbetsförmedlingen är en kanal som företaget helt valt bort efter upprepade negativa erfarenheter. I stället sker rekrytering via sociala medier och rekryteringsplattformar som Indeed.

– Vi har aldrig hittat någon lämplig kandidat via Arbetsförmedlingen. I dag är sociala medier den effektivaste kanalen. Men vi tror också att digitala verktyg för kompetensmatchning har stor potential – om de tas fram i samarbete med branschen, säger Pernilla Thor.

Regelkrångel hämmar utvecklingen

En annan stor bromskloss är regelbördan. Pernilla Thor berättar hur det tog orimligt lång tid att få alkoholtillstånd till en golfrestaurang i direkt anslutning till Johannesbergs slott – så lång tid att stora delar av säsongens försäljning riskerade att gå förlorad.

– Det är märkligt att det ska behöva ta så lång tid att få ett tillstånd beviljat bara 100 meter från en verksamhet som redan har ett. Det saknar logik och slår direkt mot vår affär, säger hon.

Hon pekar också på mängden tillstånd och krav som verksamheten måste hantera löpande: egenkontroll av livsmedel, alkoholjournaler, arbetsmiljöarbete (SAM), brandskydd (SBA), miljörapportering och journalföring för spaverksamheten. Enligt Pernilla handlar det om uppemot 50 timmar i månaden bara i administrativa insatser.

– Vi vill självklart ha kontroll och följa regelverken, men det har slagit över. Regelbördan hämmar vår utveckling och drabbar små företag särskilt hårt.

”Vi är experter på att koka soppa på en spik”

Trots alla utmaningar visar besöksnäringen en imponerande förmåga att hitta lösningar. Personalen flyttas mellan anläggningarna, lokala samarbeten stärks och engagemanget från företagare som Pernilla är stort. Men det räcker inte i längden.

– Vi har en fantastisk bransch med stora möjligheter. Men utan rätt politiska reformer, ett bättre utbildningssystem och minskad byråkrati är det svårt att växa. Vi är experter på att koka soppa på spik, men nu behöver vi rätt råvaror också, säger Pernilla Thor.

KompetensbristRegelkrångelTillväxt
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist