Den 10 mars gick UF-mässan i Uppsala Län av stapeln. Årets upplaga må ha varit digital, men deltagarnas entreprenörsanda och engagemang gick det inte att ta miste på. Skolinspiratörerna Alex Holmström och Saga Gustafsson ledde galan från Uppsala Konsert & Kongress och över 1 300 personer lyssnade in när priser delades ut till de som framgångsrikt navigerat genom UF-året. I år har pristagarna en sak gemensamt – de har vänt pandemin till sin fördel.
När Alex och Saga inte leder livesändningar är de UF-elevernas huvudsakliga kontaktperson vid Ung Företagsamhet i Uppsala Län. De stöttar gymnasieeleverna i deras arbete med att starta upp, driva och avveckla sina företag. I år sköter de kommunikationen med eleverna digitalt, något som har visat sig vara tidseffektiv men inte fritt från utmaningar.
– Vi håller föreläsningar om allt ifrån egna erfarenheter från UF-företagande till försäljning, marknadsföring och bokföring. En utmaning ligger i att vi inte får samma respons under våra digitala föreläsningar som annars. Det gör det svårare att läsa av stämningen, anpassa sitt upplägg och veta att det vi säger når fram, konstaterar Alex.
Utmaningarna gör sig påminda också för UF-eleverna vid andra sidan skärmen. Att hålla uppe motivationen när både skolarbete och företagande sköts ifrån kammaren är inte alltid lätt.
– I våras fick jag själv testa på hemundervisning och tyckte många gånger att det var tungt att driva på framåt. Jag blir imponerad när jag ser hur snyggt eleverna löser det! Många har verkligen lyckats anpassa sina företag efter förutsättningarna och gjort allt för att ställa om, säger Saga.
Alex och Sagas höjdpunkter under UF-året stannar inte vid att se eleverna utveckla både sig själva och sina företag.
– Jag tycker det är häftigt att se hur UF erbjuder en alternativ väg. Det finns en idé om att man måste plugga vidare för att lyckas men UF-företagandet visar att det finns andra vägar att gå. Sen behöver inte alla bli företagare, men de kan bli företagsamma, säger Alex.
Ett av företagen som hållit tempot uppe under året är Stjärnleken UF. Under den digitala mässan kammade de hem titeln Årets UF-företag i Uppsala Län. Deras kortlek, med samma finesser som traditionella samlarkort, erbjuder närhet till idrotten i en tid då idrotten inte kan ta emot besökare.
Det är engagemang, timing och övertygelse som ligger bakom företagets framgångar berättar VD Elin Skaränger Littmarck, produktionsansvarig Tilda Djurfeldt, ekonomiansvarig Emelie Haapala och marknadsföringsansvarig Emma Mattsson vid Celsiusskolan.
– Vi kämpar ihop, alla är engagerade och vi har en affärsidé vi tror på. Vi ligger rätt i tiden samtidigt som vår idé fungerar vart som helst, när som helst, konstaterar Elin.
Den första leveransen av kortlekar kom först för några veckor sedan, men arbetet med att utveckla korten och ge dem samlavärde började långt tidigare. Att få tiden att räcka till har varit en av de unga entreprenörernas största utmaningar. Det har gått åt många sena kvällar och helger.
– När vi började i höstas gjorde vi allt för första gången. Vi började sälja exponeringsplatser till korten och inledde ett samarbete med Sirius, fotbollslaget vars spelare figurerar på korten. Under arbetet med vår andra kortlek har allt gått mycket snabbare och vi får inte lika mycket spilltid, berättar Emelie.
Resan har bara börjat för Stjärnleken UF. Nu laddar de om för SM i UF-företagande och har siktet inställt på nästa delmål, EM. Ett bankmöte dedikerat till att omvandla UF till AB är redan inbokat. Men fram tills dess passar de på att lära sig så mycket de kan med stöd från såväl UF-lärare som från skolinspiratörerna Alex och Saga.
– Nu är det bara att köra på! Vi har flera nya projekt på gång och har redan börjat fundera över hur vi kan utveckla såväl vår försäljning som vår organisation, avslutar Elin.
Någon annan som redan hunnit tävla i UF-företagande och coacha andra till SM-vinst är Sepideh Wägner. Sedan ett år tillbaka är hon lärare vid Ellen Fries gymnasium där hon undervisar i engelska, samhällskunskap och entreprenörskap. Under den digitala mässan utseddes hon till Årets UF-lärare, något som inte bara kan förklaras av hennes tidigare UF-erfarenheter.
– Jag har nog en energinivå utöver det vanliga och får ännu mer energi av att se mina elever lyckas! Samtidigt som jag har en outtröttlig förmåga att driva på framåt kan jag också föreslå att vi släpper allt en stund för att ta en fika, jag tror det matchar elevernas energi bra, säger Sepideh
Sepideh undervisar vid Ellen Fries introduktionsprogram för elever som saknar gymnasiebehörighet men som har ansökt om att få läsa UF-kursen. Det är andra frågor än pandemin som har upptagit hennes tid och engagemang.
– I år är första året då jag undervisar vid introduktionsprogrammet och möter elever som saknar tillit till skolsystemet. Samtidigt som det har varit utmanande har jag genom UF kunnat erbjuda ett praktiskt inslag i skolan och en otrolig möjlighet att lyfta fram det eleverna är duktiga på, berättar Sepideh.
Sepideh berättar hur man som UF-lärare måste våga släppa kontrollen och ge eleverna den kreativa friheten att skapa innehållet i sitt eget lärande.
– Det är en konstant balansgång mellan att lita på elevernas egen förmåga och att hjälpa dem överträffa sin förväntan. Det har varit extra utmanande i år. Min uppgift har både varit att försöka få dem att tro på sig själva och att få tillit till mig. Men det är när jag har släppt på kontrollen som de har blomstrat! konstaterar Sepideh.
Också Sepideh vill lyfta fram möjligheterna UF-företagandet skapar. För ungdomar som saknar ett socialt nätverk, socialt kapital och resurser för att ta sig fram i den akademiska världen kan UF erbjuda en livsavgörande alternativ väg.
– UF blir ett välkomstpaket som bjuder in unga till att identifiera sina starka sidor och satsa på det de är duktiga på! För de som befinner sig långt ifrån arbetstillfällen kan egenföretagandet bli ett verktyg, en väg ut ur socialt utanförskap och ett sätt att livnära sig och sin familj, konstaterar Sepideh.
Ur en aspekt har beslut om hemundervisning till följd av pandemin varit fördelaktigt för Sepideh och hennes elever. Introduktionsprogrammet omfattas inte av rekommendationer om distansutbildning och under året har Sepideh kunnat träffa sina elever som vanligt.
– När det bara är vi som har varit på skolan har gruppen utsatts för mindre distraktion. Eleverna har blivit som en liten familj och utan störningsmomnten har de kunnat fokusera på att utveckla sina företag, konstaterar Sepideh.
Det har gått bra för Sepidehs elever. Medan Date Jewlery UF:s smycken ”går år som smör i solen”, gick titeln Årets reklamfilm till Inblick UF. Deras föreläsning om hur livet kan se ut för ungdomar som lever i socialt utanförskap har välkomnats av myndigheter.
– Nu har mina elever klarat en nationell kurs. Samtidigt som det har stärkt deras eget självförtroende, har ryktet spridits till andra elever. Söktrycket på kursen är högt inför nästa år! avslutar Sepideh.
Entreprenörskap i skolanUNG FÖRETAGSAMHET.Ung Företagsamhet