För Johanna Fransson präglades uppväxten av familjens företagande. Men trots detta var det inte självklart att det var i familjeföretaget Sommarvik AB, med campingverksamhet i de värmländska orterna Årjäng, Kristinehamn och Eda, som Johanna skulle arbeta.
Campingrörelsen drog igång ordentligt under 1950-talet då alltfler svenskar fick möjligheten att ta en något längre semester vilken de gärna spenderade i Sverige vid en camping. Grunden till det som idag är Värmlands enda femstjärniga camping etablerades i Årjäng 1927. Men det var först 1979 som Agneta och Christer Fransson startade företaget Sommarvik AB och 1986 köpte de fastigheten från kommunen. Efter det har verksamheten expanderat till att omfatta flera campingplatser där framförallt Sommarvik i Årjäng blivit en destination i sig.
– Jag har väldigt engagerade föräldrar och trots att det var mina föräldrar som drev företaget fick vi alltid komma med idéer och förslag under uppväxten som kunde utveckla verksamheten. De uppmuntrade oss ständigt att pröva olika saker och gav oss fria tyglar att utvecklas, förklarar Johanna i en beskrivning som skvallrar om vilken betydelse familjen har haft och fortsatt har för både henne och för företaget.
Men det var som sagt aldrig planerat att Johanna skulle ta över. Istället spenderade hon tid utomlands ibland annat Shanghai och Paris, studerade psykologi på universitetsnivå, läste en mastersutbildning i internationella relationer och hade under sex månader praktik vid utrikesdepartementet (UD) i Stockholm. Och det var under tiden på UD som kontrasten mellan hur statlig verksamhet organiseras och hur företag utvecklas blev som tydligast för henne. Så trots att hon vid UD fick en chans att vara i händelsernas centrum insåg hon att det inte var rätt för henne. Lämpligt i tiden planerade hennes pappa att trappa ned sin roll i familjeföretaget och Johanna fick en möjlighet att ta över som VD.
– Jag insåg då att vad som driver mig är att vara med och utveckla en verksamhet där vi snabbt måste kunna lösa problem. Det viktiga är att vi genom att anställa motiverad personal, för vilka detta ofta är deras första jobb, kan leverera femstjärnig service och kvalité till våra kunder. Genom det kan vi skapa mervärde i deras vardag, förklarar Johanna.
På frågan vad hon själv gör då hon känner ett behov av att hämta andan menar hon att det är på plats i verksamheten som hon är som lugnast. För henne är sommaren som bäst då hon kan finnas sida vid sida med sin personal för att tillsammans, på plats utveckla verksamheten.
– Att få vara med och se människor växa genom ansvar ser jag som det roligaste jag skulle kunna göra. Ibland frågar folk om jag inte hellre skulle vilja ha semester under sommaren, men det är på jobbet som jag trivs och är som lugnast, menar Johanna och gör en gest mot campingplatsen vilken är omgiven av levande skog och en fantastisk sjöutsikt. För många är det antagligen drömbilden av en sommardag.
Text: Simon Sjögren
Ägare: Familjen Fransson
Omsättning 2017: 29 Mkr
Resultat efter finansnetto: 3 Mkr
Gästnätter: 260 000/år
Anställda: 100 (omräknat i helårsanställningar 27)
Övriga företag där Familjen Fransson finns med som delägare: Family Camp, Ronneby Havscamping, Nordic Business House, Liveside Event