”Jag är inte ett dugg förvånad!” Så kommenterar Stefan Dalin, (S), kommunstyrelsens ordförande i Timrå, det faktum att Timrå än en gång har det bästa företagsklimatet i Västernorrland och dessutom klättrar till plats 27 i riket.
1/7
EN DEL AV IDENTITETEN: Timrå kommun har ända sedan 2011 abonnerat på titeln “Bästa företagsklimatet i Västernorrland” och bäst i hela Norrland har man varit många gånger, sedan 2020 har det skett varje år. I år noterar kommunen dessutom sin främsta placering någonsin i riket och hamnar på plats 27. “Jag är inte förvånad, det är en del av vår identitet som genomsyrar hela kommunen och vårt näringsliv”, säger Stefan Dalin, (S), kommunstyrelsens ordförande i Timrå. Han får medhåll av näringslivschefen Christina Eriksson: “En förklaring till vår framgång är systematiken i vårt arbete. Vi har det senaste året träffat 105 företag och ställt samma frågor till dem. Det har mynnat ut i en handlingsplan där vi tagit fasta på företagens behov. På så vis ser företagen att vi agerar utifrån deras önskemål”. Något som bekymrar duon är dock ett relativt lågt nyföretagande. Med på bild är också Tony Andersson (M) och David Forslund (T). Foto: Anders Lövgren
BÄST UTVECKLING UNDER FEM ÅR: Sollefteå tappar 22 placeringar till plats 101, men är fortsatt tvåa i Västernorrland och tillsammans med Örnsköldsvik den kommun som klättrat bäst under fem års tid. “En förklaring till vår klättring som inleddes 2018 då vi låg i botten är den goda dialogen med näringslivet. Vi får många exempel på att förtroendet sinsemellan företagare, tjänstemän och politiker är stort, det genomsyrar allt”, säger kommunstyrelsens ordförande Johan Falk Andersson (C). På bilden även Birgitta Häggkvist, (VI) och John Åberg (S). Foto: Anders Lövgren
ÖRNSKÖLDSVIK HAR KLÄTTRAT TRE ÅR I RAD: Plus 32 placeringar ger Örnsköldsvik totalplaceringen 223 i riket och är trea i Västernorrland. Förbättrad dialog med politiker och tjänstemän och en positiv förändring i attityder från kommunens sida är några av förklaringarna. “Vi har gemensamt från politiken pekat ut det här området som prioriterat och intensifierat dialogen med företagen. En upphandlingsskola som vänt sig till företag och lockat många deltagare spelar också roll”, säger Johannes Nordin (M), förste vice ordförande i kommunstyrelsen. “Det här känns väldigt roligt, vi har inte varit vana med den här sortens uppmärksamhet i detta sammanhang. Att vi slutat med våra frukostmöten som egentligen bara lockade samma deltagare gång efter gång och började med att träffas i branschråd har gett bra effekt för dialogen”, säger näringslivschefen Fredrik Holmgren. På bild även Erika Howcroft (S) och Andreas Jansson (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden. Foto: Anders Lövgren
ÅNGE KÄMPAR MED TID FÖR DIALOG: 21 placeringar bakåt för Ånge förklaras bland annat med att företagen upplever en försämrad dialog med kommunens företrädare. “Vi har en jätteliten organisation men stora utmaningar. Vi har många intressanta etableringar på gång och bygger upp vår organisation för att klara av det samtidigt som vi gjort om den politiska organisationen och förvaltningsorganisationen. Samtidigt har företagarna fullt upp med sitt och hinner kanske inte delta på de mötesplatser där vi vill informera och föra dialog”, säger kommunalrådet Erik Lövgren (S). Med på bild; Mathias Sundin, biträdande samhällsbyggnadschef, som även han arbetar med att hitta sätt att förbättra dialogen med Ånges företagare. Foto: Anders Lövgren
UPPÅT MEN ÄNDÅ BAKÅT FÖR SUNDSVALL: Det gick inte att undgå att notera besvikelse hos Niklas Säwén (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall och näringslivschefen Olivia Åsberg när de fick se resultatet av rankingen. Tre placeringar bakåt till plats 238. “Visst är vi lite besvikna, men det går ändå att konstatera att väldigt mycket bra har hänt. På flera viktiga områden har vi gjort tydliga förbättringar och det tar vi med oss”, säger Säwén. Dialogen med politiker och tjänstepersoner, attityder och information till företag är områden som särskilt sticker ut med starka resultat. “Vi ska fortsätta jobba i den riktning vi har nu, med ännu tajtare samarbete med näringslivet där långsiktiga samarbeten med företagarföreningar i ytterområden och dialog med branschråd kan nämnas”, säger OIivia Åsberg. Båda vill också lyfta fram att en ny tillväxtstrategi är på väg att ta klubbas igenom i kommunfullmäktige. Foto: Anders Lövgren
MÖRKT RESULTAT FÖR KRAMFORS: Tyvärr får vi konstatera att Kramfors brottas med en tråkig trend och efter att ha varit en klättrande kommun, nu backat två år i rad. Denna gång hela 79 placeringar till plats 247. “Inte alls vad vi hade hoppats på”, säger tillväxtchef Susanne Königsson. Hon är inställd på förbättring kommande år, och kommer bland annat att satsa på en omfattande utbildning av medarbetare på området upphandlingar där kommunen inte har ett bra omdöme. Bengt Strandberg som är relativt ny på posten som näringslivschef är inställd på att dra igång sitt jobb med att träffa många företagare och lära känna deras behov och önskemål. Foto: Anders Lövgren
INGA URSÄKTER FRÅN HÄRNÖSAND: På plats 283 i rankingen (av landets 290 kommuner) hittar vi Härnösand som därmed tar jumboplatsen i Västernorrland. Kommunstyrelsens ordförande Jonas Bergström (S) är ny på posten och har haft hög svansföring vad gäller ambitionerna att lyfta företagsklimatet i Härnösand. “Resultatet är alldeles för dåligt och det finns inga ursäkter från oss. Vi har inom politiken nu ett gränsöverskridande handslag som är superviktigt för att kunna jobba bättre med företagsklimatet”, säger han. “Alla partier är med och vi äger frågan tillsammans”, konstaterar oppositionsrådet Eva-Clara Viklund (M). Med på bild även kommunchefen Lars Liljedahl och näringslivschefen Petra Forsström. Foto: Anders Lövgren
Vid den träff som hölls på Midlanda flygplats i samband med att resultatet presenterades var alla Västernorrlands kommuner representerade. Du hittar bilder och kommentarer från samtliga i bildspelet.
– Timrå sticker ut med en långsiktig politisk enighet om att företagen är viktiga för kommunen. Det har skapat en kultur där hela kommunorganisationen står på tå för att ge företagen bästa möjliga service, säger Eva Nordlander, regionchef, Svenskt Näringsliv Västernorrland.