Hamnkonflikten i Göteborg vållar svenska företag stor skada. Omdirigering av containrar till lastbil och båt kostar stora summor. ”Det här måste få ett stopp nu", sa Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel" under ett seminarium.
– Att ha det här systemfelet, där ett fack utan att vilja ha kollektivavtal, kan orsaka de här stora problemen för företagen, då spelar man med exportindustrin som insats, konstaterade Industriarbetsgivarnas vd Per Hidesten under ett seminarium där en rapport över kostnaderna för konflikten presenterades.
Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, hakade på.
– Vi måste kunna lita på att infrastrukturen fungerar. Vi har företag, inte minst i Göteborgstrakten, som det här får förödande effekter för. Det här måste får ett stopp nu, sa han.
Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar, varnade för fler konflikter när regeringens konfliktutredning presenteras.
– Hamnarbetarförbundet har uttryckligen sagt att de sitter i stilla och väntar på utredningen. Vad det betyder i klartext är att det är en tickande bomb, sa han.
Läs mer på Arbetsmarknadsnytt
KonfliktreglernaArbetsmarknadKonflikten i Göteborgs hamn