Rapporten handlar om vägunderhåll och studien undersöker effekterna av olika underhållsstrategier för det statliga vägnätet i tre län: Stockholm, Skåne och Norrbotten.
Under 2023 investerade staten drygt 12 miljarder kronor i vägunderhåll och det är viktigt för Sveriges konkurrenskraft att dessa medel används så effektivt som möjligt. Infrastrukturpropositionen föreslår dessutom ytterligare anslag till vägunderhåll 2026–2037.
Studien analyserar hur underhåll av vägnätet kan genomföras på ett sätt som både minimerar kostnader och reducerar växthusgasutsläpp.
Tre scenarier jämförs:
Inget förebyggande underhåll: Underhåll sker först när vägen har försämrats avsevärt, vilket kräver mer omfattande och kostsamma åtgärder.
Förebyggande underhåll: Underhåll utförs baserat på vägens förväntade nedbrytning för att upprätthålla nuvarande tillstånd.
Eliminering av underhållsskulden: En strategi för att kostnadseffektivt betala av den befintliga underhållsskulden och höja vägnätets standard.
Studiens slutsats är att förebyggande underhåll inte bara är ekonomiskt fördelaktigt utan även bidrar till minskade växthusgasutsläpp.
Rapporten är framtagen inom Svenskt Näringslivs projekt Infra2050.