Regeringen har presenterat sin infrastrukturproposition för perioden 2026-2037. ”Svenskt Näringsliv välkomnar regeringens satsning”, säger Nils Paul, expert infrastruktur.
Den totala ramen för nyinvesteringar, drift och underhåll av Sveriges transportsystem är känd sedan tidigare - 1 171 miljarder kronor. Det är, enligt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), en ramhöjning med 27 procent, jämfört med nuvarande infrastrukturplan.
Nytt i infrastrukturpropositionen är hur de 1 171 miljarderna ska fördelas. Av den summan föreslås 607 miljarder användas för nyinvesteringar i transportsystemet. Cirka 210 miljarder går till drift och underhåll av järnväg och 354 miljarder till drift och underhåll av väg.
– Svenskt Näringsliv välkomnar regeringens satsning på infrastruktur, regeringen går från ord till handling och lägger om infrastrukturpolitiken med fokus på tillväxt och sysselsättning, säger Nils Paul. expert infrastruktur.
– Det är särskilt positivt att regeringen tar tag i underhållsskulden. Hela underhållsskulden på det statliga vägnätet kan tas tillbaka till 2037, samtidigt som underhållsskulden på järnvägen börjar amorteras av.
Han är också nöjd med flera av de andra förslagen som finns med i propositionen.
– Detta handlar inte bara om pengar, regeringen levererar ett välkommet omtag i infrastrukturpolitiken genom att bland annat öppna för nya finansieringsformer i infrastrukturprojekt, stärka Trafikverkets kostnadskontroll och fokusera på samhällsekonomisk lönsamhet. Även det ökade fokuset på näringslivets behov av nya investeringar är ett välkommet steg i rätt riktning.
TT / Redaktionen
Projekt Infra2050Infrastrukturskulden