Sedan 2015 har företagsklimatet i de större kommunerna inte hängt med utvecklingen i övriga Kommunsverige. I två rapporter samlar Svenskt Näringsliv erfarenheter och tips för att vända utvecklingen. ”Att företagsklimatet är bra i Sveriges större kommuner är viktigt. Här finns flest företag”, säger experten Stefan Frid.
Svenskt Näringsliv har tagit fram två rapporter som ska understödja ett bättre lokalt företagsklimat i Sveriges större kommuner. Den ena fokuserar på orsaker och stora kommuners särskilda förutsättningar och den andra på vad som bör prioriteras för att vända utvecklingen.
– För att stärka företagsklimatet i stora kommuner behöver man förstå de bakomliggande orsakerna till den negativa utvecklingen, säger Stefan Frid, expert på lokalt företagsklimat och kommunal policy.
– Därför är det viktigt att man reflekterar över det som framkommer i rapporten ”Lokalt företagsklimat i stora kommuner”, men också vad det betyder framgent utifrån kommunens förändrade förutsättningar och utmaningar för att vara en attraktiv plats för invånare och företag.
I rapporten ”Färdplan stora kommuner” har sex prioriterade fokusområden tagits fram i dialog med flera större kommuner. För att lyckas stärka företagsklimatet behöver kommunen arbeta med samtliga områden, understryker Stefan Frid.
– Det kan verka omfattande men i praktiken handlar det om systematiskt kvalitetsarbete, det vill säga att göra rätt saker på rätt sätt för dem man finns till för, säger han.
Guider för bättre företagsklimat