Regeringen föreslår ett stödpaket på 14 miljarder kronor för att mildra prischocken på bland annat drivmedel. ”Att föreslå sänkta skatter på drivmedel är ett bra första steg, men det är inte tillräckligt”, säger Karin Johansson, vice vd på Svenskt Näringsliv.
Paketet innehåller till exempel tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel från 1 juni till 31 oktober, höjt bostadsbidrag för barnfamiljer, och förlängt elprisstöd under mars för södra och mellersta Sverige. Stödnivå på elprisstödet är dock lägre än den varit tidigare.
– Sverige har högre priser på drivmedel än andra länder, vilket försämrar vår konkurrenskraft och hotar jobb och företag i landet. Att som regeringen nu gör föreslå sänkta skatter på drivmedel är ett bra första steg, men det är inte tillräckligt, säger Karin Johansson, vice vd Svenskt Näringsliv.
Hon fortsätter:
– Det är inte rimligt att ha en politik där man hela tiden måste rycka ut och släcka bränder, eftersom grundförutsättningarna är fel. Vi kan inte ha en politik där man är beroende av riktade stöd för att skatterna är för höga.
Hon understryker att för Svenskt Näringsliv är det viktigt med ytterligare åtgärder som stärker företagens konkurrenskraft och ger liknande villkor som för företag i andra länder.
– Det kan till exempel handla om att undersöka möjligheten att sänka skatterna mer än EU:s miniminivå och att höja milersättningen för arbetspendling.
Mervärdes-, energi- och punktskatt