NYHET18 december 2024

Konkurrenskraft i praktiken – en företagares vardag

Under året har konkurrenskraft blivit ett politiskt nyckelord både i Sverige och i EU. Men för landets små- och medelstora företag (SME) är det ingen abstrakt fråga utan det är verklighet varje dag. Det handlar om konkreta förutsättningar som t ex enklare regler, rätt kompetens på plats och skatter som gynnar investeringar, skriver Anna Hedensjö Johansson.

För att SME-företag ska kunna förbli en stark tillväxtmotor behövs insatser, skriver SME-expert Anna Hedensjö Johansson i en årskrönika.

För många företag blir byråkrati och regelkrångel en onödig bromskloss. Varje extra timme som går åt till att förstå komplicerade regler är tid som tas från det viktigaste – att driva företaget framåt. Regeringens initiativ kring förenklingar är ett steg i rätt riktning, men det räcker inte. Företagare behöver se konkreta förändringar nu.

Kompetensförsörjning är en annan stor utmaning. Många företag står redo att växa men hittar inte rätt personal. Det behövs bättre koppling mellan utbildningar och arbetsmarknadens behov, särskilt på gymnasienivå. Samtidigt måste det bli enklare att rekrytera talanger från utlandet när kompetensen saknas här.

På lokal nivå är företagsklimatet avgörande. Skillnaderna mellan kommuner är stora där service, tillstånd och upphandlingar kan antingen hjälpa eller stjälpa företagens möjligheter att utvecklas. Lägg därtill den ökande brottsligheten, där stölder, skadegörelse och otrygghet blivit en tung börda för många företagare. Här behövs ett starkare samarbete mellan företag, kommuner och polis för att skapa en tryggare vardag.

I ett ekonomiskt läge som nu, där lågkonjunkturen pressar företag extra hårt, är företagens flexibilitet och innovationskraft avgörande. Många av de bästa idéerna har fötts i tuffa tider, och idag ser vi hur små företag driver klimatomställningen med nya, hållbara lösningar. Men här krävs det enklare tillståndsprocesser och proportionerliga krav som inte slår hårdast mot de minsta företagen.

Export är en annan viktig möjlighet – SME står redan för över 40 procent av svensk export. Men för att fler ska kunna nå ut på nya marknader måste handelshinder rivas, både inom EU och globalt. Det måste bli enklare för företag att växa internationellt, oavsett storlek.

Små- och medelstora företag är hjärtat i svensk ekonomi. De skapar jobb, innovation och tillväxt som håller hela samhället i rörelse. Men för att de ska kunna fortsätta vara den motorn krävs konkreta insatser här och nu: enklare regler, rätt kompetens på rätt plats och ett företagsklimat som hjälper istället för stjälper. Sveriges företagsklimat måste vara minst lika bra, helst bättre, än i våra viktigaste konkurrentländer. Det är bara så vi kan säkra tillväxt och skapa framtidens jobb som bygger vårt välstånd.

Anna Hedensjö Johansson

SME-kommittén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist